Indrukwekkend konvooi De Rooy gaat voor winst Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_DeRooy-ANP_G.DEROOY.408.JPGHet konvooi waarmee de familie De Rooy vanaf zondag de woeste streken van Zuid-Amerika intrekt, is weer indrukwekkend van omvang. Met liefst 11 voertuigen en 35 man rukt het team van de Brabantse transport-ondernemers uit in de Dakar Rally. De ambities van Gerard de Rooy en zijn oom Hans Stacey zijn kristalhelder: revanche voor de mislukte rally van vorig jaar en op jacht naar een nieuwe eindzege.

"Ik ben er klaar voor", zegt De Rooy, winnaar van Dakar in 2012. "Vorig jaar hadden we een prima rally met voldoende dagoverwinningen. Er waren twee mindere dagen bij en dat heeft zowel Hans als mij van het podium afgehouden. Dit mag deze editie niet meer gebeuren. Ik wil niet nogmaals naast de prijzen grijpen", aldus de 33-jarige trucker, die in 2013 zes etappezeges boekte, maar door een kapotte turbo zo ver terugviel in het klassement, dat er niet meer dan de vierde plaats inzat.

De 55-jarige Stacey wil al helemaal niet herinnerd worden aan de vorige editie van de beruchte woestijnrally, die opnieuw vertrekt in Argentinië en eindigt aan de andere kant van het Andesgebergte in Chili. "Na zeven etappes strandde ik op een duin. Vroegtijdig de rally verlaten is het ergste wat een sportman in hart en nieren kan gebeuren. Voor dit jaar heb ik dan ook een heel ander scenario in mijn hoofd", aldus de oliehandelaar uit Best, die in 2007 de laatste Dakar Rally op het Afrikaanse continent won.

Het team van De Rooy rijdt weer met trucks van Iveco, wel voorzien van een andere motor. Gerard bestuurt de Powerstar, de rallytruck met de 'neus', Stacey bestijgt de Trakker. Zij beginnen als de kopmannen aan de odyssee over ruim 9000 kilometer. Tot aan de rustdag strijden ze voor het dagsucces, daarna deelt teamcaptain en Dakarveteraan Jan de Rooy, de vader van Gerard, de stalorders uit. De Spanjaarden Pep Vila en de Fransman Jo Adua zijn de knechten in het team.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_DeRooy-ANP_TEAM_DEROOY.422.JPG

"Een goed team staat of valt met de zwakste schakel. Daarom is het belangrijk dat iedereen in het team zich goed voelt en zijn plaats weet. Volgens mij zijn we daar dit jaar goed in geslaagd", zegt Gerard de Rooy. Stacey kan dat alleen maar beamen. "We zijn in de volle breedte nog professioneler geworden. Mij valt de collegialiteit en de saamhorigheid op."

Team De Rooy voert een waslijst van Nederlandse deelnemers aan die in een truck de Dakar Rally rijden. De startlijst telt 23 teams met een Nederlander achter het stuur. Dat is zo'n beetje een derde van het totale aantal.

Foto's: Team De Rooy, Dakar Rally 2013