Rosa Romero en Nani Roma, een echtpaar in Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Nani_Roma-Rosa_Romero.JPG
Rosa Romera had er genoeg van om telkens lang te moeten wachten om te horen hoe haar man Nani had gereden in de Dakar Rally. De enige oplossing was: zelf meedoen. En zo rijdt er een echtpaar in Dakar. 

Rosa Romero en Nani Roma doen allebei mee aan de Dakar Rally 2014. Zij gaat op de motor en hij in de auto. De doelen binnen het Catalaanse paar verschillen nogal: Nani (41) strijdt in een Mini voor zijn eerste overwinning bij de auto's. Bij de motoren won hij de Dakar Rally tien jaar geleden al een keer. Rosa (44) heeft een veel bescheidener uitdaging en neemt genoegen met het bereiken van de finish in Valparaiso (Chili) op 18 januari op haar Yamaha.

Moe van het lange wachten elk jaar tijdens de Dakar Rally om te horen van haar man en de vader van haar drie kinderen, besloot Rosa Romero besloten actie te ondernemen en zelf het Dakaravontuur aan te gaan. Het zal haar derde Dakar Rally worden en de eerste met het Sicart Team. Met dit team heeft zij dit jaar een volledig programma van nationale en internationale enduro's en rally's afgewerkt. In oktober reed zij bijvoorbeeld de Merzouga Rally in Marokko.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_rosa-romero-pre-dakar-2014.jpg

"Het zal een zeer speciale Dakar worden voor het hele gezin. De kinderen zijn heel enthousiast dat hun ouders meedoen en volgen ons uiteraard op de voet. Nani en ik zullen elkaar onderweg in de rally nauwelijks zien, maar 's-avonds in het bivak kunnen we bespreken hoe de dag was en elkaar moed inspreken, als dat nodig is", vertelt Rosa enthousiast.

Beiden rijden een totaal verschillende rally. Terwijl Nani rijdt voor de overwinning in een topauto als lid van het grote X-raid Team, heeft Rosa met de hulp van slechts een klein privéteam de uitdaging om de Dakar bij haar derde poging uit te rijden. De eerste poging was in 2006 toen de rally nog in Afrika werd verreden. Haar teammaat en waterdrager Otger Robert crashte en brak beide enkels, waarmee Rosa ook moest opgeven. In 2012 keerde zij terug naar Dakar, nu in Zuid-Amerika, maar moest weer opgeven vanwege motorproblemen die niet op te lossen waren.

Rosa is zich bewust van hoe moeilijk het zal zijn om de 9000 km te overwinnen. Ze heeft de route grondig bestudeerd, thuis samen met Nani, 's-avonds terwijl de kinderen sliepen.
Rosa vertelt: "We hebben de etappes samen bestudeerd en ik weet dat het een van de moeilijkste edities wordt sinds de rally in Zuid-Amerika wordt gehouden. De specials zullen langer en zwaarder zijn, vooral die in Bolivia, waar we gescheiden van de auto's en vrachtwagens door zeer technisch terrein zullen gaan rijden. Maar ik ben er klaar voor en vol vertrouwen om deze keer pas op het finishpodium mijn Dakar te beëindigen."

Foto's: Gotodesert.com, Todoterreno.pt

[youtube]AxFK40ET7ic[/youtube]