China's trots Yong Zhou in een Mini naar Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Zhou-Yong_Zhou_Yong.JPG
In aanloop naar Dakar bekijken we de directe concurrenten voor de Nederlanders in de top van de rally. Bij de auto's kan daar dit jaar wel eens een Chinees bijkomen. Yong Zhou is zijn naam en hij komt met een Mini.

De 44-jarige Yong Zhou startte zes keer in de Dakar Rally en haalde iedere keer de finish. Zijn posities waren 19e, 43e, 33e, 22e, 19e en dit jaar voor de derde keer 19e. De laatste jaren reed Zhou een Chinese Haval vanTeam Great Wall, wat onderhuids gebaseerd is op een Dakar-BMW X3 CC van X-raid uit Duitsland.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Zhou-Yong_Zhou_Yong_GRC_Dakar.jpg

Zijn stabiele prestatiecurve heeft ervoor gezorgd dat de Chinees nu promotie maakt naar een Mini 4All Racing bij X-raid zelf. Zijn startnummer is 319 en daarmee komt hij in het deel van het startveld waar de Nederlandse HRX-Fords van Riwald (N°311, 326 en 333) en ook Van Loon (N°325) rijden.

Als voorbereiding op Dakar 2014 en om aan de samenwerking met zijn nieuwe navigator Hong Yu Pan te wennen reed Zhou dit jaar de 1e Grand China Rally, die tevens gewonnen werd (foto onder). De winst was ook te danken aan de mechanische pech van teamgenoot Carlos Sousa in de laatste etappe, maar Zhou won ook omdat hij deed wat hij altijd doet: finishen.

Zhou_Yong_GRC1.jpg

Tevens werd er in het najaar uitgebreid met de - ook weer verder verbeterde - Mini getest in Marokko en maakte het Chinese duo kennis met hun nieuwe collega's bij X-raid. Zij maken in januari deel uit van een vloot van in totaal twaalf Mini's, die elkaar onderweg ook zullen gaan helpen.

Yong Zhou over zijn nieuwe avontuur: "Met de MINI ALL4 Racing kan ik op een zeer hoog niveau racen. Het is een high-performance auto met bewezen technologie. Tijdens onze testsessies in Marokko was te zien hoe betrouwbaar de auto is. Ik ben erg trots dat ik de eerste Chinees ben die met een MINI ALL4 Racing de Dakar mag rijden."

Sven Quandt (X-Raid teambaas) over Yong Zhou: "Onze line-up bestaat uit verschillende gezichten die zijn bekend uit de vorige Dakar Rally's, maar er zijn ook nieuwkomers. Ik ben ervan overtuigd dat sommige van hen voor een verrassingkunnen gaan zorgen. Veel mensen zullen zeker Yong Zhou in de gaten houden, aangezien hij de eerste Chinese coureur in een topauto is."

Foto's: Team X-raid, Team SMG, Team Great Wall Haval