Kerstverhaal met de prins van Qatar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_broers-escale.jpg
Sprookjes bestaan nog, maar hoe vaak komt er ook nog een prins in voor? Deze week gebeurde het: prins Nasser Al-Attiyah redde een droom van twee jonge broers: hun deelname aan Dakar 2014.

De 21-jarige Spaanse tweeling Oriol en Gilbert Escalé hadden hun inschrijving voor de komende Dakar al geregeld. Althans, dat dachten ze. Samen zouden ze met nummer 96 en 97 hun debuut maken met het Spaanse Suzuki Petromiralles Team.

Een maand geleden moest er vanwege tekort aan budget echter een harde beslissing worden genomen. Er was maar geld voor één deelname en na een lastig familieberaad werd Oriol als enige rijder aangewezen. Als doekje voor het bloeden zou Gilbert meegaan om voor een krant een column te schrijven, maar de droom om samen de Dakar te rijden was aan duigen.

Het verhaal werd gepubliceerd op de site van de Dakar Rally, Lucas Cruz, de navigator van Dakar 2010-winnaar Nasser Al-Attiyah, las het en vertelde het lot van zijn landgenoten aan de prins van Qatar. Al-Attiyah liet Cruz het telefoonnummer van de jongens opzoeken en belde direct Gilbert, de ongelukkige helft van de tweeling. Het budget werd gefixt en de broers zullen nu alsnog allebei en samen aan de start staan op 5 januari aanstaande in Rosario.

De jonge Catalaan was in de wolken: "Wat er is gebeurd is voor mij een wonder. Vijftien dagen geleden kwam ik erachter dat ik niet kon rijden, maar nu is alles OK. Nasser is een geweldige vent. Alles wat hij vroeg in ruil van mij was om de kleuren van Qatar dragen op mijn racepak en ik zal dat doen met veel trots. Maar bovenal is mijn broer zo blij dat ik bij hem ben, hij trekt er zelf ook een aan!"

Het commentaar van ruimhartige prins zelf: "Vóór alles ben ik een Dakarcoureur en ik weet hoe slecht ze zich gevoeld moet hebben toen hun plannen uit elkaar vielen. Ik had de kans om ze te helpen, dus ik aarzelde niet. Ik zal ze ook daadwerkelijk nauwlettend gaan volgen. Ik weet dat ze allebei getalenteerde rijders zijn en wie weet zal ooit blijken dat ik mijn steun heb gegeven aan een toekomstige winnaar van de Dakar?"

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Prins_Nasser_al-Attiyah.png