Hagenaar Humphrey Senn van Basel debuteert in de Dakar Rally

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Humphrey_03_12_Humphrey_050.jpg
Op 4 januari staat Hagenaar Humphrey Senn van Basel in Argentinië aan de start van de Dakar Rally. Op de motor gaat de voormalig muay thai-bokser proberen de finish in Chili te halen.

Het is nog maar zo’n tweeëneenhalf jaar geleden, ergens in 2011, dat Senn van Basel (45) naar een motorcrosstraining ging kijken, omdat hij daar in de buurt moest zijn. Hij zag er ex-Nederlands kampioen Willie van Wessel aan het werk met zijn zoons. De twee voormalig topsporters raakten aan de praat en Senn van Basel vroeg of hij eens een rondje mocht rijden op de crossmotor van Van Wessel. ,,Dat was de eerste keer dat ik op zo’n ding zat, maar ik vond het een partij gaaf,’’ vertelt Senn van Basel. ,,Willie vertelde dat hij graag nog eens de Dakar Rally zou willen doen. Hij vertelde dat dat de zwaarste wedstrijd is voor een motorrijder. Als iemand zoiets tegen me zegt, dan wil ik het ook.’’

Om eens te kijken of het echt zo zwaar was, ging Senn van Basel met Van Wessel mee in de assistentiekaravaan, om service te verlenen aan Frans Verhoeven – al jaren de beste Nederlandse motorrijder in de Dakar. ,,Toen wist ik het helemaal zeker: dit ga ik ook doen. Als bokser ben ik zo diep gegaan, in trainingen, in wedstrijden: ik weet wat afzien is. Maar dit was een nieuwe dimensie.’’

Humphrey Senn van Basel leerde als jongetje in Den Haag van zijn Indonesische opa over Aziatische vechtsporten. Hij begon met muay thai- en kickboksen toen hij 14 was. Hij werd vijf keer Nederlands kampioen en in 1992 zelfs Europees en wereldkampioen. Toen hij in 1996 stopte met boksen, had hij 69 partijen gevochten, waarvan hij er 63 won. Na zijn actieve topsportcarrière bleef hij als sparringpartner en trainer bij de sport betrokken.

Senn van Basel begreep dat hij veel werk moest verzetten om alleen al aan de start te mogen komen van de Dakar Rally. Dus ging hij vreselijk hard trainen. Op motorcrossbanen in Nederland, maar ook in de woestijn van Dubai en in de wildernis in de Dominicaanse Republiek, waar zijn vriendin vandaan komt. Hij ging meedoen aan rally’s, omdat iemand zonder rally-ervaring niet wordt toegelaten tot de Dakar. ,,De eerste wedstrijd was loodzwaar, maar daarna ging het steeds beter. Ik heb ondertussen rally’s gereden in Albanië, Duitsland, Abu Dhabi, Argentinië, Brazilië en Marokko.’’

Het lijkt erop dat de komende Dakar Rally een van de zwaarste in jaren wordt, met veel kilometers en lange dagen. Maar dat jaagt Senn van Basel geen angst aan. ,,De wedstrijd in Brazilië was een tiendaagse rally die door kenners werd omschreven als minstens even zwaar als de Dakar. Ik ben er 44ste geworden. Mijn doel in de Dakar is uitrijden. Dat wordt een hele opgave en daarvan ben ik me bewust. Maar ik heb er hard voor gewerkt en veel voor getraind. Het is net als met boksen: als je er alles aan hebt gedaan, maar je tegenstander is sterker, hoef je jezelf niets te verwijten. Ik ga er maximaal van genieten.’’

De laatste voorbereidingen doet Senn van Basel momenteel in de Dominicaanse Republiek. Daar werkt hij onder meer nog aan zijn conditie door lange fietstochten door de bergen. Kort voor de jaarwisseling reist hij door naar Argentinië, waar op 4 januari de podiumstart is in Rosario, de geboorteplaats van Che Guevara en Lionel Messi.

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1