Motorrijder Bastiaan Nijen Twilhaar wil afzien

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Nijen_Twilhaar_Dakar2013_podium_018.jpg
Bastiaan Nijen Twilhaar is één van de vier kistrijders uit Nederland die aan de start staan van Dakar 2014. Met Robert van Pelt, Richard de Groot en Walter van Sinten is hij in goed gezelschap. Het wordt de 2e Dakar voor Nijen Twilhaar, die afgelopen januari uitkwam voor het BasDakar Team uitkwam en als 110e over de finish kwam.

Via Jan van Gerven kwam Nijen Twilhaar vorig jaar bij het BasDakar Team terecht. Door teamleden Casper van Heertum en Marcel Huigevoort werd hij gevraagd om hen tijdens de rally bij te staan. Nijen Twilhaar: ,,Op die manier kon ik mooi het spelletje leren, en mijn 1e Dakar uitrijden. Komende Dakar ga ik voor een prestatie.''

De keuze van Nijen Twilhaar voor het kistklassement was tweeledig. Vanwege het lagere budget, maar vooral ook vanwege de sportieve uitdaging.
,,Afgelopen Dakar liep ik wel eens door het bivak, langs de plek waar de kistrijders bij elkaar stonden. Dan sprak ik Marcel Snijders en Hans-Jos Liefhebber. Toen dacht ik: dat zijn de echte bikkels, daar wil ik ook bij horen. Ik wil afzien. Vroeger heb ik met de motor alleen door Afrika gereisd, met een tentje achterop. Dat avontuur zie ik in het kistklassement van de Dakar weer een beetje terugkomen. Meer afzien geeft mij ook meer voldoening.''

Samen met ervaren monteur Wim de Cramer liep Nijen Twilhaar de hele motor na, en werd een lijst opgesteld van de belangrijkste dingen die moeten gebeuren tijdens de rally. ,,Ik moet zorgen dat ik zo min mogelijk werk heb. En als ik een keer laat ben, alleen de belangrijkste dingen doen. Met de marathonetappes verwacht ik dat het voor ons nog iets zwaarder gaat worden, vooral op technisch gebied. Bolivia lijkt me prachtig mooi, daar kijk ik naar uit.''

Bastiaan Nijen Twilhaar sprak voor de rally met o.a. Marcel Snijders om informatie uit te wisselen. ,,Ik dacht dat ik 2 kisten kon meenemen, maar dat blijkt er maar 1 te zijn. Als kistrijder heb je echt heel weinig mee.''

Voor het podium in het kistklassement ziet Nijen Twilhaar Robert van Pelt en Zuid-Afrikaan Brett Cummings als grootste concurrenten. ,,Ik ga tot de rustdag een beetje de kat uit de boom kijken, al hoewel je vanaf dag 1 wel meteen gas moet geven. Conditioneel kan ik het aan. Slapen doe ik overal, dat heb ik met het reizen wel geleerd. Ik vertrek de 24e al, ik heb een bungalowtje gehuurd niet ver van Rosario. Heb ik mooi wat tijd om een beetje te ontspannen, te acclimatiseren en te wennen aan de hitte.''

b_600_0_16777215_00_images_03-OILIBYA-MAROC_2012_6O1A4375.JPG  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Nijen_Twilhaar_Maroc2012_day03_204.jpg 
b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Nijen_Twilhaar_Dakar2013_Leg08_090.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Nijen_Twilhaar_Dakar2013_Leg06_018.jpg