Laia Sanz gaat voor 4e zege op rij

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_LaiaSanz__MG_2092_LAIA.jpg
De Spaanse Laia Sanz won in 2011, 2012 en 2013 het vrouwenklassement bij de motoren in de Dakar. In 2014 gaat ze wederom voor de zege en plek in de top 30. Sanz komt uit voor het Team Honda Argentina op de nieuwe 'klantenmotor' van Honda. Teamgenoten zijn Pablo Rodriguez en Braziliaans Dakarveteraan Jean de Azevedo.

De 27-jarige Sanz maakte al op haar 7e haar debuut in de motorsport. Sindsdien heeft ze 13 Trial Wereldtitels en 9 Europese titels op haar naam gezet. In 2011 reed Sanz haar 1e Dakar. Ze werd 39e algemeen en won het vrouwenklassement. In 2012 herhaalde ze deze prestatie en werd ze wederom 39e algemeen. In 2013 ging het een stuk minder. Een slepende voetblessure zorgde ervoor dat haar voorbereidingstijd een stuk korter was. Door technische problemen verloor ze veel tijd op dag 9 en 10, en finishte ze uiteindelijk als 93e.

Sanz:  ,,In die twee slechte dagen heb ik anderhalf uur geslapen. Het was erg zwaar, maar ook goed om deze kant van de race een keer ervaren te hebben. Het was mijn beste Dakar tot nu toe.''

Nieuwe Honda
Honda is na de Dakar 2013 meteen begonnen aan de ontwikkeling van een compleet nieuwe rallymotor. Met als resultaat de titel in het WK Cross-Country voor Paulo Goncalves. Net zoals KTM dat al jaren doet, gaat Honda in 2014 ook een klantenmotor bouwen die beschikbaar komt voor Dakardeelnemers. Sanz en teamgenoten Pablo Rodriguez(Arg) en Jean de Azevedo(Bra) zijn de eersten die met deze klantenmotor gaan rijden. De Azevedo werd afgelopen Dakar 23e. Hij werd 7e in 2011 en 2005, en behoort tot de meeste ervaren motorrijders in het veld. Sanz heeft een succesvol jaar achter de rug en hoopt met de nieuwe Honda een plek in de top 30 te kunnen scoren. Een goed resultaat in het algemeen klassement is voor Sanz belangrijker dan de winst in het vrouwenklassement. (die ze dan natuurlijk automatisch pakt)

,,Als het om de resultaten gaat, was dit jaar het beste in mijn carrière. Ik heb de wereld- en Europese titel Trial gepakt, ben wereldkampioen Enduro, won een gouden plak in de XGames in Barcelona en Los Angeles en een zilveren medaille in München. Johhny Campbell heeft me fantastisch geholpen toen ik Californië was en heeft veel gedaan om dit project mogelijk te maken'' aldus Sainz.

[youtube]L6hY0YgaWN8[/youtube]

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1