Helder Rodrigues met Honda op hoogste trede?

b_600_0_16777215_00_images_03-OILIBYA-MAROC_2013_05-Stage-5_Oilibya2013_Leg5_0032.jpg
Honda-fabrieksrijder Helder Rodrigues finishte afgelopen Dakar als 7e, nadat hij 3e werd in 2012 en 2011, en 4e in 2010. In 2014 wil Rodrigues natuurlijk gaan voor het hoogst haalbare. 

Rodrigues was één van de weinigen die tijdens de Dakars van 2010, 2011 en 2012 sterk genoeg was om Cyril Despres en Marc Coma het leven zuur te maken. In het voorjaar van 2012 maakte Rodrigues de overstap van Yamaha naar Honda, dat met HRC terugkeerde in de Dakar rally.

,,Het was een nieuw project. Echt alles was nieuw en er was weinig tijd. We zijn begonnen met de bestaande motor en hebben een kit gebouwd. Tijdens Dakar 2013 hadden kleine problemen een grote impact op het resultaat.’’

Rodrigues begon de rally slecht met een 29e, 14e en 33e tijd. ,,Het was geen makkelijke Dakar. Maar ik weet wat me te doen staat. Ik geef 100 % om mezelf en de motor zo goed mogelijk voor te bereiden. Als de race begint, voel ik geen druk meer. Dan is er ook geen stress. Je moet positief blijven en in jezelf blijven geloven, zeker als het gaat om de navigatie.''

,,Na Dakar 2013 werd een heel nieuwe motor gebouwd. Een nieuw frame, nieuwe motor, nieuwe tanks, alles. Ik ben steeds nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling. Met veel heen en weer gebel en bezoekjes aan Japan. In juli werden de eerste tests gedaan in Japan en de Verenigde Staten.’’

Met een nieuw ontwikkelde Honda en een zeer sterk team wil Rodrigues nu gaan voor de overwinning. Afgelopen oktober tijdens de Oilibya Rally in Marokko gooide een technisch probleem roet in het eten. Iets wat er bij hoort volgens Rodrigues. 

,,Met de komst van Honda is het niveau omhoog gegaan. In de Dakar gaat het om het team. Deze rally is met geen enkele andere rally op de kalender te vergelijken. Belangrijkste zijn de rijder, de monteur en de motor. Als daar iets mis gaat, heb je geen kans. En dat kan zomaar gebeuren.’’

In 2014 doet de Dakar voor de eerste keer Bolivia aan. In Bolivia staat een marathonetappe op het programma en de rally blijft een paar dagen op grote hoogte. Rodrigues maakt zich er niet druk om. ,,De hoogte is geen probleem voor mij. Ik ben meer bezorgd om de banden en hoe die het gaan houden. Voor ons als toppers is de Dakar makkelijker dan voor veel amateurs. Als de organisatie moeilijke roadbooks maakt, kan dat ook voor ons veel verschil maken. ‘’

Rodrigues besteed heel veel tijd aan het klaar maken van zijn roadbook. ,,Als ik binnenkom nemen we met het team de motor door. Het is het ritme van rijden, eten en slapen. Ik concentreer me op de race, en heb weinig contact met thuis. Alleen het hoognodige. Ik besteed zo’n 3 tot 4 uur per dag aan het roadbook. Na de eerste keer neem ik het nog meerdere malen door. ‘’

Qua teamstrategie is Rodrigues heel duidelijk: ,,Ik rij voor mezelf. Javier Pizzolito is mijn waterdrager. Ik hoef geen hulp van anderen, en zal anderen ook niet helpen. Dat is heel duidelijk. Ik rij mijn eigen race, met Javier.’’

Resultaten

2013 : 7e  
2012: 3e 2 etappezeges
2011: 3e 1 etappezege
2010: 4e  
2009: 5e 1 etappezege
2007: 5e 2 etappezeges
2006: 9e  

[youtube]eeJgsRpLiqQ[/youtube]

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1