Sam Sunderland : 'stay cool, stay safe'

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_SamSunderland_MCH_Sunderland_04.jpg
Foto's: Marian Chytka / MCH
Onlangs was Honda-fabrieksrijder Sam Sunderland in Nederland om te trainen in het zand van de Nederlandse crossbanen. Sunderland woont in Dubai en daar is het deze tijd van het jaar simpelweg te heet om normaal te kunnen trainen.

Sam Sunderland maakt deel uit van het Team HRC Rally, met Helder Rodrigues, Javier Pizzolito, Joan Barreda en Paulo Goncalves. Afgelopen Dakar moest hij aan zich voorbij laten gaan door een blessure die hij opliep bij een test in Amerika eind vorig jaar. Sunderland woont sinds 5 jaar in Dubai, waar bij familie heeft en de kans kreeg zich volledig op zijn motorcross carrière te richten. Sunderland reisde heel de wereld over voor de motorcross.

Sunderland ging zich meer richten op de enduro’s en Baja’s, en viel op door zijn sterke rijden tijdens de Abu Dhabi Desert Challenge, waarna hij werd gevraagd voor het Team Honda Europe van Henk Hellegers. Een volgende stap was het fabrieksteam van Honda. 

Sunderland heeft in zijn korte rally carrière veel pech gehad, wat hij nu achter zich wil laten. Door blessures en pech wilde het met de resultaten niet lukken. Zijn goede resultaat in de Abu Dhabi Desert Challenge was een boost voor zijn vertrouwen. Tot aan de laatste dag ging hij aan de leiding, maar door een onbenullige tijdstraf van 10 minuten (voor verkeerd wegrijden na de finish van de special) viel hij terug naar de 3e plek algemeen. Coma deed er alles aan om hem te dwingen een fout te maken, maar Sunderland gaf geen krimp.

Sam Sunderland: ,,Toen ik aan de start van de Abu Dhabi Desert Challenge stond, had ik vier maanden niet gereden door mijn blessure. Pas een week eerder zat ik weer voor het eerst op de motor. Het is mijn thuiswedstrijd, dus ik wilde daar goed presteren.’’

Sunderland rijdt maar een paar rally’s per jaar, waarin het moet gebeuren. ‘’Rijden voor dit team is een droom die uitkomt en een unieke kans. Het is een goed team, waar ik veel ondersteuning van krijg van Henk Hellegers. Druk is er altijd. Ik ben nog jong, maar ik denk goed na bij alles wat ik doe.''

,,Rally’s rijden is een gevaarlijke sport, ik probeer altijd kalm en safe te blijven. Als je een special wint, is het jouw taak om de route de volgende dag te openen. Dat betekent dat je 50% harder moet werken. Volgen is zoveel makkelijker!  Ik heb dan ook veel respect voor Marc Coma en Cyril Despres, die beiden rond de 90 rally’s hebben gereden. Ik wil de Dakar winnen. Iedere dag werk ik hard om succesvol te zijn, ik weet hoeveel moeite het kost om op dat podium te staan.’’

Sam Sunderland zal in oktober in Marokko de Merzouga Rally rijden. Een deel van het team doet mee aan de Oilibya Rally van Marokko. Daar zal de nieuwe 2014 Dakarmotor voor het eerst tijdens een rally in actie komen. 

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1