Van den Goorbergh naast Koolen in truck

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_KeesKoolen_09_07_Leg3_414.jpg
Niet Simon Koetsier maar Jurgen van den Goorbergh neemt tijdens de Dakar 2014 als navigator plaats naast Kees Koolen in de Super B-truck.

Nadat Koetsier al op de eerste dag van de Silk Way Rally moest afhaken wegens ernstige uitdroging, besloten Koolen en Koetsier dat het zo beter was. ,,Het waren echt serieuze uitdrogingsverschijnselen, waar Simon nog weken last van heeft gehad,’’ legt Koolen uit. ,,Het is de artsen niet duidelijk waarom dat is gebeurd. We willen geen risico’s nemen, zeker niet als het om iemands gezondheid gaat. In de Silk Way konden we met z’n tweeën verder, maar als zoiets in de Dakar gebeurt, liggen we eruit.’’ Koolen reed de Silk Way uit met monteur Gijs van Uden als plaatsvervangend navigator. Hij is en blijft de monteur in de truck.

12_07_Leg6_076.jpg
Gijs van Uden / Silk Way Rally

Dat Van den Goorbergh vervolgens snel in beeld kwam, is niet verwonderlijk. Koolen en Van den Goorbergh reden in 2009 samen Dakar op de motor en in 2010, 2011, 2012 vormden ze een team met de Super B-buggy. Koolen: ,,Jurgen en ik hebben rondom de rally’s al een paar jaren heel veel samen gedaan, vooral tijdens de ontwikkeling en testen van de buggy. We kennen elkaar daardoor goed. Ook hebben wij redelijk dezelfde stijl qua rijden en navigeren tijdens een rally, dus dat zou goed moeten passen. Het lijkt ons daarom ook mooi om het avontuur van de komende Dakar in een truck samen tot een goed einde te brengen.’’

Van den Goorbergh was van plan om Dakar 2014 weer met de motor te doen, als kistrijder. ,,Maar ik kreeg het budget niet rond. Ik had me er al bij neergelegd dat ik misschien maar eens een jaartje moest overslaan. Totdat Kees belde of ik er voor voelde als navigator in de vrachtwagen mee te gaan. Het is een nieuwe uitdaging, voor ons allebei.’’

De twee hebben vooraf alle vertrouwen in elkaar. Koolen: ,,Jurgen kan navigeren, heeft veel recente rally-ervaring en is mentaal en technisch sterk.’’ Van den Goorbergh: ,,Ik zou niet zomaar bij iedereen in de truck instappen, maar bij Kees wel. Het is zijn eerste Dakar in de truck, maar hij kan wel sturen. Kees heeft al bewezen dat hij overal mee overweg kan. Hij geeft bovendien nooit op.’’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_KeesKoolen__1070643.jpg
Jurgen van den Goorbergh reed Dakar 2009 uit op de motor.

Omdat het voor Van den Goorbergh de eerste keer is dat hij iemand anders moet navigeren en om in de cabine goed op elkaar ingespeeld te raken, doet het team mee aan de OiLibya Rally in Marokko van 13 tot 19 oktober. ,,Dat is meteen ook een mooie kans om de Ginaf nog een keer goed door te testen,’’ zegt Koolen.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_KeesKoolen_10_07_Leg4_299.jpg 
b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_KeesKoolen_13_07_Leg7_720.jpg