Husseini gaat voor Dakar-overwinning

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_SebHusseini_14_08_2013_test_163Berghem.jpg
De basis voor de overwinning in de quadcategorie van de Dakar 2014 werd onlangs gelegd op de crossbaan in Berghem. Daar testte Sebastian Husseini  de nieuwe Honda-quad.

Husseini is jaarlijks een paar keer in Nederland om zijn familie te bezoeken, maar woont en werkt in Dubai, waar hij zijn eigen motorzaak, Seb Sports,  runt. Zijn hele leven al rijdt Husseini door de woestijnen van de Verenigde Emiraten. In de Abu Dhabi Desert Challenge kreeg hij veel bekendheid door sneller te zijn dan de KTM-fabrieksrijders. Afgelopen januari reed hij met de Maxxis Super B-quad zijn eerste Dakar. Hij werd zesde. Het team heeft de lat flink hoger gelegd en Husseini kent voor komende Dakar maar één doelstelling: winst in het quadklassement.

Maxxis Super B Dakar Team
Via Kees Koolen kwam Husseini, zoon van een Nederlandse moeder en rijdend met een Nederlands paspoort, vorig jaar bij het Maxxis Super B Dakarteam terecht. Koolen wil de eerste zijn die in alle categorieën van de Dakar de finish haalt. Na de motor en buggy was in 2013 de quad aan de beurt. Koolen zocht iemand met veel ervaring in woestijnraces en de preparatie van quads en kwam al snel uit bij Husseini. Koolen reed zijn eerste Dakar op de quad meteen uit, en stapt nu over naar de laatste categorie die nog op zijn lijstje staat: de trucks. 

In zijn eerste Dakar had Husseini een week nodig om in het ritme te komen en vertrouwd te raken met de roadbooks, de organisatie en alles erom heen. ,,Voor de Dakar heb ik geprobeerd zoveel mogelijk informatie te verzamelen, vooral bij Kees en monteur/teammanager Gerben Vruggink, die zelf ook Dakar uitreed op de motor. Later bleek dat ik me ontzettend druk heb lopen maken over dingen die eigenlijk niet belangrijk waren.’’

,,In Dubai had ik heel veel getraind, mijn conditie was goed. Ik had gedacht dat Dakar moeilijker zou zijn. Dat viel mee, maar ik kwam veel dingen tegen die ik niet had verwacht. De dag dat we de Andes over gingen was bijvoorbeeld moeilijk voor mij. De kou ben ik niet gewend en ook  het rijden op 4500 meter hoogte was een hele aparte ervaring. Ik weet nu wat ik kan verwachten en wat ik anders moet doen. Natuurlijk is goed starten belangrijk, maar ik zal niet te veel pushen in het begin. In de tweede week gebeurt er zoveel, dan begint de race pas echt. Ik had genoeg energie om te pushen in het tweede deel. De quad was erg goed, maar we kwamen topsnelheid  tekort. Het is frustrerend als je de beste bent in de duinen en vervolgens op de snelle stukken wordt ingehaald door mindere rijders op snellere machines.’’

Door de quad weer iets lichter te maken, en meer topsnelheid te geven, denkt Husseini de concurrentie nu wel voor te kunnen blijven. ,,Onze quad is erg goed, we veranderen verder niet te veel. De komende drie maanden gaan we nog veel testen in Dubai. Minder in de duinen, maar meer op WRC-achtige paden die we ook in Argentinië veel tegenkomen. Ik had in de Dakar een dag nodig om in het ritme te komen van die snelle paden. Ook die ervaring neem ik weer mee.’’

De concurrentie
In de Dakar moet Husseini vooral de strijd aan met de Zuid-Amerikanen, zoals de Patronelli’s.,,In de duinen was ik de snelste van alle quads. De Zuid-Amerikanen zijn goed op de stenen. Daar heb ik dit jaar meer aan gewerkt.  Ik ben voor de competitie niet bang. Elk jaar stijgt het niveau weer iets:  iedereen traint harder, de quads worden beter.  Als je geen fouten maakt en slim rijdt, kun je heel ver komen. Als je dan nog een aantal snelle dagen hebt, moet dat genoeg zijn. Dit jaar hadden we beide quads aan de finish. Zonder problemen had ik makkelijk eerste of tweede kunnen worden. Met meer ervaring gaan we nu voor de winst. Met minder zijn we niet tevreden. ’’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_SebHusseini_14_08_2013_test_188Berghem.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_SebHusseini_14_08_2013_test_226Berghem.jpg  Dakar2013_Leg03_033.jpg