Rintje Ritsma maakt debuut in Dakar Rally

rintje_ritsma.jpg
Foto: Telegraaf.nl
Lemmer - Oud-schaatser Rintje Ritsma gaat zijn carrière in de autosport komende winter nieuw leven inblazen. De Beer uit Lemmer zal als navigator op de truck van Ginaf Service Rally zijn debuut maken in de Dakar Rally.

Het evenement begint op 5 januari in het Argentijnse Rosario. Het team van Wuf en Edwin van Ginkel zal met vier equipes naar Zuid-Amerika afreizen. Wuf en Edwin van Ginkel richten zich beiden op een topvijfklassering. Ritsma zal als navigator plaatsnemen in de servicetruck van GRS, samen met Daniël Bruinsma en Sven Vogelaar.

Ritsma navigator
"Onze truck is er voor de snelle assistentie, dus we mogen geen risico’s nemen, maar we moeten wel zorgen dat we iedere dag op tijd binnen komen. Dat lijkt me een geweldige uitdaging”, meent Ritsma.
De Fries, die twee maanden geleden tijdens een relatiedag van een autospuiterij door Edwin van Ginkel voor het avontuur werd benaderd, noemt het een uitgelezen kans om ervaring op te doen in ‘Le Dakar’. "Als auto- en motorsportliefhebber moet je dit een keer meegemaakt hebben en misschien bevalt het wel zo goed, dat ik zelf serieuze plannen ga uitwerken om de rally een keer op de motor te gaan rijden. En als dat ervan gaat komen, is het lekker als je enige ervaring hebt. Anders is het wel heel erg een sprong in het diepe.”

Trainingskamp
In oktober gaat Ritsma, die sinds enkele jaren actief is in de motorsport met zijn eigen team De Hollandsche Jongens, al met de teams van Van Ginkel mee op trainingskamp in Marokko. "Dat wordt mijn vuurdoop. Maar ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen”, aldus Ritsma. De nieuwe Ginaf-rallytrucks krijgen overigens fabrieksondersteuning van motorenfabrikant Cummins.