Kees Koolen met Ginaf naar Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_KeesKoolen_fotoDakarCom.jpg

Na met de motor, de buggy en dit jaar met de quad de Dakar Rally te hebben volbracht, gaat Kees Koolen de volgende Dakar met de truck doen. Koolen gaat dat doen met een Ginaf. Simon Koetsier is zijn navigator, Gijs van Uden de monteur.

Ter voorbereiding doet Koolen mee aan de Baja300, met Wuf van Ginkel als bijrijder en ‘instructeur’ om de auto goed te leren kennen. ,,Doel is vooral les krijgen van Wuf om het juiste gevoel te krijgen met de truck,’’ vertelt Koolen. ,,Wuf heeft natuurlijk een enorme staat van dienst als rijder en is de ideale instructeur.’’

Daarna is de Silk Way Rally de eerste echt serieuze wedstrijd. Met nog een aantal tests in Europa en Marokko hoopt Koolen dan klaar te zijn voor zijn zesde Dakar-deelname. ,,Het testen heeft als doel het gevoel en de afstelling van de truck goed te krijgen en de duinen onder de knie te krijgen. Met een truck door hoge, losse duinen kunnen rijden, is cruciaal om de Dakar door te komen.’’

Kees Koolen heeft zich als doel gesteld de rally in alle categorieën te volbrengen. In 2009 reed hij de Dakar uit op de motor. In 2012 finishte hij met zijn zelfgebouwde buggy, na twee keer te zijn uitgevallen. Na die finish in 2012 werd de vraag gesteld of er eigenlijk iemand is die de Dakar in alle klassen heeft (uit)gereden. Toen dat niet het geval bleek, beet Koolen zich daarin vast. Afgelopen Dakar finishte hij met de quad: de derde categorie.

,,Dus is nu de truck aan de beurt,’’ vertelt Koolen. ,,De truck is nieuw voor mij, maar ik weet met vijf jaar ervaring wel hoe ik Dakar moet rijden. Met de ondersteuning van Ginaf Rally Service, een ervaren navigator en monteur en Super B lithium batteries als hoofdsponsor hebben we een goed pakket. Uiteraard rijd ik liefst niet helemaal achteraan, maar een hoge klassering is niet het doel: uitrijden is het belangrijkste.’’