XDakar-trucks stijgen op laatste dag

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_14-Van_Eerd.jpgPeter van den Bosch en Frits van Eerd hebben de slotetappe van de Dakar Rally met beide handen aangegrepen om te stijgen in het klassement. Peter van den Bosch maakte tijd goed op Martin van den Brink en werd tiende. Frits van Eerd steeg zelfs van 17 naar 15.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_14-vdBosch.jpgDat er in de slotetappe nog van alles kan gebeuren, was wel duidelijk. De verschillen tussen de trucks waren klein en er stond nog het een en ander op het spel. Het ging er daarom vol op. Van den Bosch hijgde in de nek van Van den Brink. Die maakte een fout in het eerste deel van de proef. ‘Martin hing op het randje van een haarspeldbocht naar boven’, vertelde Van den Bosch. ‘Heel gevaarlijk. Ik was echt bang dat hij naar beneden zou donderen. In zo’n geval telt de competitie niet en help je. Samen met een Kamaz hebben we hem eruit gehaald.’Het leverde Van den Bosch wel zijn zo gehoopte tiende plaats op. ‘En daar ben ik heel blij mee.’

Ook Frits van Eerd profiteerde van het bijna-ongeluk van Van den Brink. Van Eerd zat er namelijk voor en zijn directe concurrenten zaten achter Van den Brink.
‘Het was een spannende slotdag, want we konden 17, 16 of 15 worden’, zei Van Eerd. ‘Ik ben heel blij dat het 15 is geworden. Het was heel voorzichtig wel een grote wens van me.’

Aan de finish van de special in het dorp Limache stond een grote groep supporters de Jumbo-truck op te wachten. ‘Dan realiseer je je pas echt dat je gefinisht bent’, vond Van Eerd. ‘Bij het einde van het eerste deel van de proef dácht ik het alleen maar. Nu is het echt zo.’
b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_14-Timmermans.jpgBehalve Van den Bosch en Van Eerd werd ook Eimbert Timmermans binnengehaald door onder anderen Erik van Loon. Die had voor zijn XDakar-teamgenoten een koud biertje geregeld.

Foto's: Willy Weyens