BasDakar Team compleet naar finish‏

Dakar2013_Leg13_050.jpgIedere dag dat de zes rijders van het BasDakar Team binnenkwamen na de start in Lima, werd er binnen het team gefluisterd dat het toch wat zou zijn als alle zes rijders de finish zouden halen. Het vertrouwen was er altijd, maar in Dakar heb je niet altijd alles in eigen hand.

Er zijn genoeg momenten geweest dat het maar net goed ging. Het is nog niet zover, maar het mag op de laatste dag eigenlijk niet meer misgaan: het volledige BasDakar Team aan de finish van Dakar 2013.

Jan van Gerven (79e in de proef, 39e algemeen): ‘’Ik heb het mak aan gedaan vandaag. Ik ben bij Hans-Jos Liefhebber gestopt, die een probleem had met zijn ketting. Ik heb mijn gereedschap afgegeven en ben verder gegaan. De eerste 90 kilometer waren snel en saai, het laatste deel was ook weer snel, ik vond er eigenlijk geen zak aan. Ik denk soms dat ik allerlei geluiden van de motor hoor die niet goed zijn, dat is een soort van finishangst. Maar de motor doet het natuurlijk prima. Morgen is de laatste dag. Ik ga me dan niet vergissen, dat is zeker.’’

Marco van Geel (68e in de proef, 68e algemeen): ‘’Ik heb normaal gereden vandaag. De eerste tien minuten dacht ik het nog rustig aan te doen. Ik was te voorzichtig en dat werkt ook weer niet. Ik heb een keer vast gestaan in een duinenpannetje, dat heeft me wel wat tijd gekost. Ik had daarna weer even nodig om in mijn ritme te komen. In het laatste deel kwam ik Jan tegen, en we zijn samen naar de finish gereden. Tijdens het rijden denk je niet te veel aan de finish, dat moet je toch een beetje loslaten. Wel heb ik geen enkel risico genomen, en minder op mijn roadbook gekeken, juist om risico te vermijden.’’

Caspar Schellekens (106e in de proef, 114e algemeen): ‘’Vandaag was een super lekkere proef, ik zit nu helemaal in mijn ritme. Het tempo wordt steeds hoger, maar wel behouden. Ik ga geen risico meer lopen. We hebben wel veel plezier gehad samen, we reden met z’n vieren op met Marcel, Bas en Caspar. Dan heb je toch van die mooie momenten die je samen deelt. Gisteren was zwaar, vandaag was vooral leuk. We zijn weer een stapje dichterbij. Met 6 man gaan we nu de finish halen, dat geven we niet meer af.’’

Bastiaan Nijen Twilhaar (108e in de proef, 110e algemeen): ''Nog één dagje hè. Een zware dag voor mij. Vannacht kreeg ik overal pijn, en ik werd wakker met maagkrampen. Ik kreeg wat tabletten van Wim de Cramer voor mijn maag, die ervoor zorgden dat het na een uur een stuk rustiger werd. Het maakte mijn lichaam wel zwak. In het laatste deel zaten we tussen de auto’s, met stof en stenen. Toen heb ik mijn motor aan de kant gezet. Anders krijg je ongelukken, en daar had ik geen zin in. Ik wil nu naar de finish.’’

Caspar van Heertum (109e in de proef, 106e algemeen) was tevreden over de proef, die voor hem probleemloos verliep.

Marcel Huigevoort (110e in de proef, 108e algemeen): ‘Weer iets dichter bij het doel. We hadden afgesproken verstandig te rijden. Bij een cp 1 heb ik even gewacht en tegen Caspar gezegd dat we door moesten duwen nu het nog vlak was. Het was geen gevaarlijke proef. Het ging prima, we hebben fijn gereden. Cas zei het nog : ‘ik snap er niks van, ik ben zo fit.’ Maar we juichen pas als we morgen over de streep zijn.‘’