Frits van Eerd met buikloop in top 10

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_13-Van_Eerd.jpgFrits van Eerd heeft een nagenoeg perfecte dag achter de rug in de Dakar Rally. Ondanks een hevige aanval van buikloop, die hem dwong een overall te lenen van Erik van Loon, finishte Van Eerd als negende in de voorlaatste etappe, een stuk van 400 kilometer tussen Copiapó en La Serena in Chili. ‘Ik heb nog nooit zo fijn gereden.’

Voor de start van de proef besloot Van Eerd om niet drie kwartier in de rij te gaan staan, maar om de afstelling van de schokbrekers te veranderen middels een kleine testrit. ‘Dat kleine beetje verschil was een wereld van verschil’, vertelde Van Eerd na aankomst in het bivak in La Serena. ‘Ik reed in een totaal andere auto. Ik moest er een beetje aan wennen, maar we gingen als een speer. We vlogen door de duinen. Het ging zo gemakkelijk. En allemaal zonder op het puntje van de stoel te zitten.’

Dat ging sowieso niet zo gemakkelijk. In de proef kreeg Van Eerd een aanval van buikloop. Dat ging ten koste van zijn overall. ‘Het moest eruit, tot de laatste druppel. Ik zat in mijn T-shirt en mijn onderbroek in de cabine toen we op de neutralisatie Erik van Loon tegenkwamen. En die had nog een overall in de auto liggen. Vraag me niet waarom Erik rondrijdt met een racepak achterin, maar het kwam wel heel goed uit.’

Ontlast en in de overall van Van Loon ging Van Eerd het tweede deel van de proef in. ‘Dat reed nóg fijner. Eigenlijk ging alles geweldig vandaag, zowel in de duinen als op het snelle stuk. Ik heb nog nooit zo lekker gereden.’