Frits van Eerd content na lastige dag

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_2013-01-17_Frits.jpgEen foutje met de afstelling van de schokbrekers maakte de twaalfde etappe van de Dakar Rally nog moeilijk voor Frits van Eerd dan ‘ie al was. De proef tussen Fiambalá in Argentinië en Copiapó in Chili was 319 kilometer lang gevarieerd én lastig spul.

‘Ik voelde al vrij snel dat de afstelling van de schokbrekers niet goed was’, vertelde Van Eerd in het bivak in Copiapó. ‘Het eerste deel van de proef was hotseknotsen over stenen. Daar heeft de auto best wat van te lijden, dus ik heb het voorzichtig aan gedaan. Maar ik zat ook achter een Hino waar ik niet langs kwam. Ik durfde het niet. Hij ging net iets te hard om er makkelijk voorbij te kunnen en hij hield niet in om me er langs te laten. Dan rij je in het ritme van een ander en dat is niet prettig.’

Al vroeg in de special kwam Van Eerd motorrijders tegen op de route. ‘Dat is al een teken dat het zwaar is, anders zijn die jongens al lang vertrokken.’

Vooral in de duinen in het tweede deel van de special was het bijzonder lastig. ‘Er zaten duinen bij waar ik echt niet overheen kon. Dan probeerden we het op een andere manier, maar we zijn niet uit de auto geweest. Daar ben ik wel blij mee. We hebben gewoon wat meer tijd genomen voor een andere oplossing en dat was goed.’

Van Eerd was al met al content. ‘Het was een echte Dakardag: pittig en hard werken. Ze hebben ons goed bij de taas dit jaar. Het is er echt niet gemakkelijker op geworden.’