Peter van den Bosch heeft het zwaar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_2013-01-16_Peter.jpg319 Moeilijke kilometers: dat vond Peter van den Bosch van de twaalfde etappe van de Dakar Rally. Hij sloot die af op de twaalfde plaats en staat dat ook in het klassement, op slechts vier seconden van de elfde plaats. ‘Maar we zijn niet meer snel tevreden’, sprak Van den Bosch. ‘Een twaalfde plaats is eigenlijk al niet meer genoeg.’

Van den Bosch had het zwaar in de etappe richting Copiapó in Chili. ‘Het was een pittige proef, die begon met kilometers lang bonken. Dat had van mij niet gehoeven. Daarna kwam er een stuk snelle piste, gevolgd door duinen.’
En die waren lastig. Deels omdat ze gebroken of kapot gereden waren, deels omdat ze bestonden uit bijzonder los zand. ‘Ik kwam er niet meer boven. Daarom zijn we een stukje opgeschoven naar een andere duinenrij waar we een nieuw spoor hebben gemaakt. Maar ook daar kwam ik niet zomaar boven, zo los was het zand. Daar kan ik wel 200 pk extra gebruiken.’

Uiteindelijk lukte het Van den Bosch om boven te komen. In de duinen haalde de truck nog de Ginaf van Jos Smink in. ‘Ik denk dat er nog een aantal problemen zullen hebben daar. Het was echt heel lastig.’

Van den Bosch wil in de laatste twee proeven zeker proberen de vier seconden op Smink goed te maken. Nog liever wil hij de 18 minuten pakken die hem een plaats in de top 10 bezorgen. 'Maar ik realiseer me heel goed dat dat moeilijk wordt.'

Foto: Willy Weyens