De Rooy mist het oude Copiapó

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_D12-GDEROOY.208.JPGDe twaalfde etappe van de Dakar Rally, van Fiambalá in Argentinië naar Copiapó in Chili, was niet de Copiapó-etappe die Gerard de Rooy had verwacht en gehoopt. Duinen wilde De Rooy. Die zaten er wel in, maar ook veel stenen. "Veel te veel", naar de zin van De Rooy, die derde werd op 2.49 achter de Rus Karginov.

De proef van 319 kilometer aan de voet van de Andes, terug aan Chileense zijde, was niet zwaar genoeg voor De Rooy om er verschil in te kunnen maken. Dat werd ook nog eens gedwarsboomd door een lekke band. Vijf in totaal had De Rooy er al deze Dakar. Vorig jaar, toen hij won, had hij er slechts eentje.

De Rooy mocht als eerste truck van start, nadat de grotendeels gecancelde etappe 11 hem toch nog een dagzege opleverde. ‘Op die lekke band na was het best een aardige dag’, vond De Rooy van nummer 12. "Maar het was zeker niet de proef Copiapó zoals we die kennen, met veel en zware duinen. Het waren weinig en te weinig moeilijke duinen. Hier kon je geen verschil maken." En dat was net wat De Rooy nodig had om nog op het podium te komen.

René Kuipers daarentegen had het uitstekend naar zijn zin. Hij finishte als derde De Rooy-truck op de tiende plaats. "Ik vond het een van de mooiste dagen in de Dakar. Echt waar: prachtig. Alles zat erin. De duinen waren onwijs moeilijk. Daar was ik zonder mijn monteur Peter van Eerd en navigator Moi Torrallardona nooit van z’n leven doorheen gekomen."

De laatste 50 kilometer deed Kuipers rustig aan, omdat hij meende linksachter een lekke band te hebben. "Peter is er lucht in blijven pompen, maar ik heb wel voorzichtig gereden. Te voorzichtig, zo bleek achteraf, want heel ernstig was het allemaal niet."

Foto: Willy Weyens