Alex van Ginkel telt hard af naar Santiago

Dakar2013_Leg12_025.jpgDe 12e etappe was een echte Dakardag, waar alles inzat. Hoge zandduinen, rivierbeddingen met veel stenen, lange stukken met zand, de deelnemers moesten flink aan de bak voor de zoveelste lange en zware dag deze Dakar.

De dag begon met een soms saaie verbindingsetappe van 392 kilometer de Andes over via de San Francisco pas. Deze pas was op het hoogste punt 4.800 meter hoog, wat betekende dat het de eerste uren voor de motorrijders erg koud was. Alex van Ginkel reed een 60e tijd in de proef, en steeg weer wat plaatsen naar een 50e plek algemeen.

Alex van Ginkel: "Het was koud, maar ik had veel kleren aan, en nog een regenpak aangetrokken. Ik heb t niet echt koud gehad, alleen een beetje koude handen. Bij aankomst bij de special kregen we van de organisatie een lunchpakketje en een bakje koffie. Het was de eerste keer dat we iets kregen, dat zouden ze vaker moeten doen. Toen we de special ingingen zat er van alles in. Rivierbeddingen met stenen, fesh-fesh, en natuurlijk veel duinen waar ik goed doorheen kwam, maar wat ik nog steeds niets vind. Dat vond ik al na de rally in Tunesie, en nu ook nog steeds na alle duinen die we hier gereden hebben. Ik heb er zo’n hekel aan. Ik ben probleemloos gefinisht en heb goed gereden. Ik heb de blaren op mijn kont staan van die lange verbindingsetappes over het asfalt, daar ben ik wel een beetje klaar mee. Monteur Rik Slijkhuis heeft de buddy iets aangepast met een stuk piepschuim om het wat comfortabeler te maken en dat scheelt veel."

Rik Slijkhuis besteedt dagelijks zo’n drie tot vier uur aan de motor van van Ginkel. Slijkhuis: "Alex is zuinig op zijn KTM. Het motortje moet het halen naar Santiago en dat gaat zeker lukken."

Alex van Ginkel tot slot: "Morgen weer een lange dag, maar we tellen hard af naar Santiago. Het is de een na laatste dag, dus dat moet goed komen."