Alex van Ginkel schuift weer iets naar voren

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_15-Stage-10_Dakar2013_Leg10_130.jpgNa een mooie maar intensieve proef hadden de meesten moeite om de concentratie vast te houden op het oersaaie stuk asfalt naar La Rioja, waarbij de temperaturen opliepen tot boven de 40 graden celcius. Iedereen is het erover eens: de verbindingsetappes maken de Dakar extra zwaar. Alex van Ginkel reed weer een prima 63e tijd, en is nu 58e algemeen.

Vanmorgen vertrok de eerste deelnemer om 07.00 uur vanuit Cordoba. ‘Uitslapen’, zoals Alex van Ginkel het zelf noemde. Het was een mooie special van 356 kilometer, voorafgegaan door een korte verbinding van 37 kilometer. ''De special deed me aan Nederland denken. In het eerste deel zat veel zand, met knippen, kombochten, van alles wat. Het was genieten op de motor.

Wel was het gruwelijk heet. In totaal heb ik een liter of zes water verbruikt. Ik kreeg nog een vogel onder de klep van m’n helm, die heb ik een gooi gegeven. Ik ben één keer gevallen, toen de motor uitbrak op een gravelpad. Het eerste wat er meteen door me heen schoot was : ‘oei, wat nu?’ Ik had verder geen schade, maar ben er wel veel bewuster mee bezig dan normaal. Ik heb in de proef wat mensen ingehaald, dus ik schuif weer iets naar voren. De verbindingsroute was verschrikkelijk. Ik heb de kilometers echt af zitten tellen’’ aldus van Ginkel.