Apart dagje voor Van den Bosch

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_2013-01-15_PetervdBosch.jpgPeter van den Bosch heeft in de tiende etappe een unieke tweede plaats gehaald. Alleen de Rus Andrey Karginov was sneller dan de transportondernemer uit Erp: 3 minuten en 39 seconden. Op de 632 kilometer lange etappe (met 353 kilometer proef) tussen Cordoba en La Rioja in Argentinië was Van den Bosch een van de weinigen die geen lekke band kreeg of tegen andere malaise aanliep.

Van den Bosch deed er alles aan om uit de problemen te blijven. ‘Ik heb heel bewust constant op de motorrem gereden om te zorgen dat de temperatuur in de banden en de remmen niet te hoog opliep.’ Al na 60 kilometer zag monteur Patrick Bouw de temperatuur in de banden oplopen naar 125 graden. Dat was het teken om rustiger aan te rijden. Iedere keer als de temperatuur richting de 125 graden kroop, nam Van den Bosch gas terug om het weer op 115 graden te krijgen.

Van den Bosch was gestart achter Martin van den Brink en reed langzaam maar zeker naar de Mammoet-truck toe. ‘Maar proberen hem in te halen, had geen zin’, oordeelde Van den Bosch. ‘In het stof kun je er niet dicht genoeg bij komen. Dus hebben we afstand gehouden, genoeg om uit het stof te rijden, maar wel zo dat we hem steeds konden blijven zien.’

Van den Bosch reed steeds voorzichtig om de banden te sparen. Door het water reed hij expres kalm om zoveel mogelijk te profiteren van de koeling, maar hij hield het gas er wel constant op. ‘We hebben echt wel doorgereden, maar ik heb nooit een moment het idee gehad dat we op de tweede plaats reden. We hebben er wel een heleboel met panne zien staan: allemaal auto’s die voor ons zijn gestart. Dus we wisten wel dat we opschoven. Op het laatste stuk zijn we naar Van den Brink toe gereden en hebben we nog wat gewonnen.’

Bij de finish geloofden Van den Bosch en zijn bemanning eerst niet dat ze tweede waren geworden. ‘Echt een apart dagje’, glunderde Van den Bosch. ‘Het is voor het eerst dat ik zo hoog eindig, maar als het aan mij ligt, zeker niet de laatste keer. Wat een luxe hebben die mannen in de top 10: twee minuten ruimte om stofvrij te rijden. Dat wil ik ook.’

De elfde etappe is een duinenetappe. De finaal afgereden banden wisselen is daarom niet nodig. ‘Ideaal voor de duinen van Fiambalá zo. En lekker vroeg starten: wat wil je nog meer?’