Alex van Ginkel weer een dag dichter bij Santiago

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_09-Stage-5_Dakar2013_Leg05_017.jpgNa de rustdag ging de Dakar vandaag weer verder met een lange en zware etappe. Na een verbindingsetappe van 176 kilometer, volgde een special in twee delen met daartussen een geneutraliseerd stuk met een totale lengte van 593 kilometer.

Het eerste deel van de special ging vooral over keien, het tweede gedeelte was snel met veel gravelpaden. Door het vele stof was het gevaarlijk, regelmatig vlogen rijders de bocht uit omdat het zicht slecht was, en de paden verraderlijk glad waren.

Monteur Rik Slijkhuis heeft tijdens de rustdag de motor van Alex van Ginkel flink onder handen genomen. Van Ginkel: ''Rik heeft goed werk geleverd, daar ben ik hem dankbaar voor. De motor loopt een stuk beter. Ik heb meer vermogen, ik kan nu makkelijk het voorwiel liften over een gat ofzo, de motor pakt veel mooier op.’’

''De 1e special ging vooral over stenen, met heel veel draaien en keren. Ik vertrok als 12e, en al snel kwamen de grote namen me voorbij. Ik ging netjes aan de kant, want ik ben hier niet voor het klassement. Ik schrok van de snelheid waarmee die mannen voorbij kwamen, dat is echt ongelooflijk. Ik heb lekker gereden, in het tweede deel heb ik drie motoren zien liggen, je schoot zo van het pad af. Best saai eigenlijk met veel lange rechte paden. Ik heb de 60e tijd gereden (van Ginkel is 58e algemeen) en ben weer een dag dichter bij Santiago.’’