Rijders BasDakar Team hebben allemaal hun 'momentjes'

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_14-Stage-9_Dakar2013_Leg09_162.jpgNa de rustdag van gisteren ging het 2e gedeelte van de Dakar 2013 vandaag in alle vroegte weer van start. Het zou een lange dag worden van 851 kilometer lang.

De reacties op de proef van de BasDakar rijders waren wisselend. Behalve Caspar van Heertum, die de dag probleemloos door kwam, hadden alle 5 de andere rijders zo hun momentjes. De Dakar rally is in de beslissende fase beland, en het is juist zaak die momentjes nu te voorkomen.

Jan van Gerven (58e in de proef, 40e algemeen): ‘’Ik vertrok morgen vroeg, mooi op tijd bij de special. De eerste proef ging hartstikke goed. Bij een rivierbedding gleed ik weg op een betonnen plaat, ik schoof met de motor over de grond. In de 2e proef zat ik achter een quad die ik niet voorbij kwam. Op een gegeven moment werd ik boos en wilde ik er langs, maar toen dat bijna misging besloot ik het rustig aan te doen. Bij de finsih stond ik met mijn stempelkaart in mijn hand toen iemand een zendmast omver liep. Via de klep van mijn helm viel die buis precies op mijn duim, die meteen dik werd. Gelukkig bleek het alleen een kneuzing te zijn. Maar we zijn hier weer met 6 motoren, vlak het BasDakar Team niet uit.’’

Marco van Geel (82e in de proef, 79e algemeen): ''20 kilometer voor de special in een flauw bochtje remde ik, en de motor trok meteen voor weg. Ik schoof een meter of 10 over het asfalt. In eerste instantie was alles ok, maar na 10 minuten begon mijn enkel zeer te doen, die ik verzwikt had. Ik begon me zorgen te maken, de pijn werd almaar erger. Van de dokter van XDakar kreeg ik de bevestiging dat de enkelbanden opgerekt zijn. M’n enkel is ingetaped, ik zal er nog wel een paar dagen last van houden. De proeven van vandaag vond ik helemaal niets, ik heb liever zand en duinen.’’

Marcel Huigevoort (118e in de proef, 112e algemeen) kwam in het donker op de verbinding ten val door een geultje. Bastiaan Nijen Twilhaar (114e in de proef, 115e algemeen) reed achter hem en zag bij het stoplicht waar het gebeurde allerlei mensen bij elkaar komen rond Marcel Huigevoort die net weer overeind kroop. Hij hield er een zere nek aan over.

''Het was een lange dag. Als 3e rijder achter Casper en Marcel rijd ik veel in het stof. In het eerste deel waren de paden erg smal, het was erg heet in het middengedeelte. Op een gegeven moment had ik mijn bril helemaal vol met stof. De auto’s waren eerder die dag ook al over de paden van de proef gereden, en daardoor lagen overal losgereden keien, erg gevaarlijk. Ik vond dit de zwaarste dag to nu toe.’’

Caspar van Heertum (116e in de proef, 113e algemeen) had het wel erg naar zijn zin: ‘’Het was mooi rijden. We hebben alleen geen tijd om er van te genieten. Ook niet van de enthousiaste mensen langs de route. Ik heb nog nooit in mijn leven 850 kilometer in één dag gereden op een motor. In het 1e deel was het gevaarlijk, je kon je makkelijk verremmen. De 2e proef was makkelijker, ik heb geprobeerd niet te hard te rijden. We hebben 14 uur op de motor gezeten maar ik heb er wel van genoten!’’

Caspar Schellekens (109e in de proef, 125e algemeen): ‘’De rustdag heeft me goed gedaan. De eerste week was ik ziek, ik had last van diarree en daardoor had ik vaak geen energie. Daar ben ik nu eindelijk vanaf en ik voel me stukken beter. Aan het einde van de 1e proef kwamen er ineens twee paarden op de route, ik kon ze nog net ontwijken, dat was echt gevaarlijk. Ik moest vol in de ankers. De 2e proef hebben we met z’n vieren opgereden. Met een lekker tempo gericht op aankomen. De grootste winst is dat ik weer fit ben.’’