Van Eerd op z’n kant, Van den Bosch lekke band

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_13-Rustdag_Dakar2013_restday_095.jpgEen snelle maar lastige proef heeft de trucks van XDakar lichte schade toegebracht. Peter van den Bosch reed de laatste 50 kilometer van de 293 kilometer lange special met een lekke band. Hij finishte als achtste. Frits van Eerd werd 26ste nadat hij een bochtje miste, van de weg vloog en op zijn kant belandde.

Zowel Van den Bosch als Van Eerd begon de proef, deel van de 700 kilometer lange etappe tussen Tucuman en Cordoba in Argentinië, met even stoppen bij Gerard de Rooy, die verlegen zat om een O-ring voor de turbo. ‘Maar die hadden wij ook niet bij ons’, vertelde Van den Bosch. Een stukje verder bleek de piste spekglad en had Van den Bosch best wat moeite zijn truck in het spoor te houden. ‘We zijn vertrokken met nieuwe banden, nieuwe remmen: dat moet even zijn plaats vinden.’

In het vervolg van de proef die alleen voor de vrachtwagens was kwam Van den Bosch in het stof van voorliggers terecht. Jos Smink reed met zijn Ginaf vlak voor Van den Bosch. ‘Door het stof konden we niet bij hem komen. Inhalen was al helemaal niet aan de orde. Achter iemand hangen die een ander ritme en tempo rijdt, is heel lastig’, vertelde Van den Bosch.
In het stof kreeg Van den Bosch bovendien een lekke band, ongeveer 50 kilometer voor de finish. ‘Er zat een gat in, maar onze monteur Patrick Bouw is er maar lucht in blijven pompen, waardoor we nog wel door konden rijden. Een paar kilometer na de finish, op de verbindingsroute, klapte hij. Finaal kapot. Als dat in de proef was gebeurd, waren we vijftigste geworden in plaats van achtste. We mogen dus van geluk spreken.’

Dat mocht Frits van Eerd ook. Op 120 kilometer in de proef legde hij de Jumbotruck op zijn kant. ‘In het stof heb ik de bocht gemist en ben ik van de weg gevlogen. Het was geen harde klap. We vielen gewoon om, op mijn kant.’
Van Eerd stond binnen 17 minuten weer op de wielen, rechtgezet door een Wit-Rus. ‘Dat was dus wel heel snel, maar vervolgens kwamen we in het stof van een groepje dat totaal niet opschoot. Iedereen reed half gas. Dat heeft nog meer tijd gekost dan het op de kant liggen.’