Frans Verhoeven wil zich in week 2 revancheren

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_Frans_Verhoeven_rustdag.jpgTerugkijkend op de eerste week van de Dakar Rally 2013 ziet Frans Verhoeven goede dagen, heel goede dagen en één offday. Die slechte dag - de vierde etappe, van Nazca naar Arequipa in Peru - overheerste de hele week.

Verhoeven: ‘Je kunt drie kwartier tijdverlies niet zomaar compenseren. Dat is te veel. Het kostte me drie dagen om terug te komen van een lagere klassering naar de klassering waar ik nu sta. Ik kan je garanderen, dat is hard werken. Als je de 45 minuten die ik in de vierde etappe ben verloren, ervan af haalt, zou ik tweede algemeen staan. En misschien zelfs wel eerste, omdat ik zonder die problemen verder naar voren had kunnen starten. Maar ja, dat is als.’

Aan de andere kant: Verhoeven heeft wel al laten zien waartoe hij in staat is. Wat dat aangaat kijkt hij vooruit naar de tweede week. ‘Ik ga vol in de aanval. Ik grijp iedere kans die ik krijg. De Dakar is nog niet over. In de achtste etappe had ik al een kans om veel tijd terug te winnen. Het zou me niet verbazen als er nog zo’n kans komt. Wat mij betreft had die rustdag niet gehoeven. Ik zou liever door zijn gegaan. Ik ben in goede conditie, de motor is in goede conditie. Ik ben fit, ik ben gemotiveerd en ik ben een beetje pissig. Meestal zijn dat wel de juiste ingrediënten voor goede resultaten.’

De tweede week van de Dakar begint maandag met de langste etappe van de rally (852 kilometer in totaal met een proef van 593 kilometer) van Tucuman naar Cordoba in Argentinië. Na nog drie etappes in Argentinië steken de deelnemers de Andes weer over naar Chili, waar de Dakar zaterdag finisht in Santiago.