BasDakar Team compleet bij de rustdag na ‘Hollands proefje’

Dakar2013_Leg06_012.jpgHet BasDakar Team heeft compleet de rustdag in Tucuman gehaald. De marathon etappe zit erop en de rijders hoeven even een dag niet te rijden. De zware regenval zorgde ervoor dat het eerste deel van de special voor de motoren gisteravond al geannuleerd werd. De zware trucks hebben de special zelfs helemaal niet gereden, en bij de auto’s werd het zo gevaarlijk in de proef door al het water dat deze vanaf het 2e waypoint werd geneutraliseerd. 

Jan van Gerven (23e in de proef, 41e algemeen): ‘’Ik had gisteren geen fijne dag. Ik kwam als 2e motor aan bij het ongeluk, en wat ik daar zag heeft me geen goed gedaan. Ik voelde me daar niet fijn bij, en bij een benzinepomp even gestopt. Het bivak van de marathonetappe was op zich leuk, maar ik kan met zoveel mensen in één ruimte niet slapen Met Caspar (van Heertum) ben ik de kelder ingeslopen en zijn we tussen de verfblikken gaan liggen. Vandaag was ik moe in de verbinding. Maar eenmaal in de proef, toen het zandgedeelte begon ging het mooi. Dat was echt iets voor ons, keimooi. Als ik terugkijk op heel de week, is alles perfect gelopen. Het team loopt gesmeerd, de gezelligheid is aanwezig, het is gewoon geweldig.’’

Marco van Geel (40e in de proef, 80e algemeen): ‘’Het is onwijs snel gegaan. Het ongeval heeft heel veel indruk gemaakt. We hebben met z’n allen een minuut stilte gehouden. Die jongen is overleden voor een verkeersongeval, de rally gaat weer verder. Gisteren heb ik stofvrij kunnen rijden, en een goede klassering gereden.  De binnenkomst in Tucuman was niet normaal. Wat een mensen langs de weg. Vijftig tot  honderd kilometer lang staan er hordes met volk. Als je stopt trekken ze je zowat van de motor af, ze worden helemaal gek.’’

Marcel Huigevoort (90e in de proef, 106e algemeen): ‘’Ik ben vanmorgen om 8 uur vertrokken, om één uur begon de wedstrijd. Het was de Oirschotse heide, twee uur aan stuk. Ik heb er 20, misschien wel 40 ingehaald, en meteen links laten liggen. En daarna begon het feest. Niet te geloven! Er hebben zeker 3 miljoen mensen naar me gezwaaid,  maar ik heb er naar 2,7 miljoen teruggezwaaid. Deze dag krijgt een 10. De organisatie wil ons slopen, maar als het zo mooi is gaat dat niet lukken!

Casper van Heertum (97e in de proef, 107e algemeen): ''Het ging veel te hard vandaag. Gisteren waren we verstandig, na dat ongeluk. Ik heb goed geslapen, samen met Jan in de kelder, ondanks het gebrek aan comfort. Vandaag een hele mooie onverharde verbinding gereden. Het eerste deel was afgelast door de regen.  Het was een Hollands proefje, met zand en knippen. Maar ik moest alle zeilen bijzetten om mijn collega (Marcel Huigevoort red.) bij te houden. Ik denk dat hij wat in de soep gekregen heeft, want hij ging helemaal los. Nu lekker even een avondje geen roadbook klaarmaken. Het ritme van de dag valt me niet mee, dat heb ik onderschat. Niet normaal zo druk het was in de laatste 150 kilometer, het leek wel of we de Tour de France hadden gewonnen.’’

Caspar Schellekens (113e in de proef, 113e algemeen) ‘’Ik had te weinig gegeten ‘s ochtends, en daar betaalde ik in de proef de prijs voor. Op een gegeven moment was de pijp helemaal leeg. Ik ben meerdere malen gestopt om wat te eten, en toen ging het langzaam beter.’’
Bastiaan Nijen Twilhaar  werd 102e in de proef, en is nu 109e algemeen.

Op de rustdag worden de motoren uitgebreid nagekeken en weer helemaal klaar gemaakt voor het tweede deel van de rally. De kleding wordt gewassen, alle materialen weer even uitgezocht, noem het maar op. Maandag gaat de rally verder met de 9e etappe.