Alex van Ginkel scoort knappe 12e tijd

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_12-Stage-8_Dakar2013_Leg08_133.jpgDe rallykaravaan heeft Tucuman bereikt en kan zondag even genieten van de rustdag. Alex van Ginkel sloot de eerste week prima af met een 12e tijd, en kijkt met vertrouwen uit naar het tweede deel van de rally. Afgelopen nacht sliepen alle motorrijders in een apart bivak waar geen service was. Een sporthal fungeerde als slaapplaats.  ''Ik heb niet lekker geslapen op die betonvloer. Dag 7 was een unieke dag. We gingen twee bergen over, tot zo´n 5,000 meter. Er lag sneeuw en het was koud, niet normaal! De motor begon slecht te lopen, en zelf begon ik ook slecht te lopen. We waren zo hoog dat ik er duizelig van werd en koppijn kreeg. Als je naar beneden ging werd het snel weer beter.''

Deel twee van de marathonetappe
Vanuit het aparte bivak gingen de motorrijders verder met een lange verbinding en de laatste special voor de rustdag. Doordat veel toprijders problemen hadden met de navigatie en Alex van Ginkel foutloos reed, eindigde van Ginkel de 8e etappe met een knappe 12e tijd. In het algemeen klassement is hij nu 59e.

''Het ging hartstikke goed. Het was moeilijk navigeren, en ook een moeilijk parcours, met veel gaten, knippen en kamelengras.  Ik zag iedereen tobben met navigeren, maar ik wist zeker van mezelf dat ik goed reed. Het klopte helemaal, maar het was wel moeilijk en je moest goed opletten. Ik kijk goed terug op de eerste week, voel me nog hartstikke fit, echt heel moe ben ik niet. Ik moet het een beetje rustig aan doen, we gaan gewoon finishen zo.''

Zondag 13 januari genieten alle deelnemers van een welverdiende rustdag. Tijd om de motor weer helemaal na te lopen en te servicen, de logistiek weer op orde te brengen, de kleding te wassen, en even te ontspannen.