Hoogte kost XDakar-coureurs energie

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_vdbosch-ss7.jpgUrenlang boven de 4000 meter vertoeven in het hooggebergte eiste zijn tol in de zevende etappe van de Dakar Rally. De etappe voerde de deelnemers vanaf Calama in Chili over de Andes naar Salta in Argentinië. Een mooie route langs schilderachtige bergmeertjes en indrukwekkende rotspartijen, maar daarvoor hadden de equipes van Peter van den Bosch en Frits van Eerd niet zo heel veel oog.

‘Het was geen beste dag’, vond Van den Bosch, die als dertiende eindigde. ‘Ik vond de proef niet interessant. Het was alleen maar plankgas. Maar wat vooral vervelend was, was dat ik vanaf het begin van de proef barstende hoofdpijn had. Waarschijnlijk door de hoogte. Ik ben wel vaker op hoogte geweest en heb er nooit eerder last van gehad, maar nu wel. Ik zette mijn helm op voor de special en het begon. Ik heb wel pilletjes genomen en zo veel mogelijk gedronken, maar het werd niet veel minder. Pas toen we weer daalden. Een ander effect van de hoogte was dat ik 60 kilometer voor het einde van de stage ontzettend moest plassen. Ik vertik het om op de proef te stoppen om te plassen, dus het moest maar wachten. Maar wat was ik blij dat we gefinisht waren!’

Frits van Eerd voelde de hoogte vooral in de vorm van extreme vermoeidheid na afloop van de proef. ‘Ik ben zó moe’, kreunde Van Eerd, nadat hij als negentiende was geëindigd. ‘En ik snap niet waar het van komt. Het moet wel de hoogte zijn. Ik ben de auto niet uit geweest. We hebben 220 kilometer vol peut gereden. Ik heb zeker tien auto’s ingehaald, maar het voelt alsof ik tien bergen heb verzet. We startten om de dertig seconden en dan wil je uit het stof van een ander. Dus moet je er voorbij. Dat is gelukt. Lekker gevoel hoor. Ondertussen hebben we best wel iets van het landschap meegekregen. Wat een verschil met Peru en Chili aan deze kant van de bergen.’

Foto: XDakar / Willy Weyens