Reiger in Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_Reiger_Maroc2012_day04_028.jpgNederland is sterk vertegenwoordigd in de Dakar 2013, met een groot aantal deelnemers in alle categorieën. Er worden trucks, buggy’s en quads gebouwd in Nederland, het Honda fabrieksteam heeft er zijn basis.

Ook op het gebied van de vering is Nederland zeer sterk vertegenwoordigd: negen auto’s van de top tien in Dakar 2012 waren uitgerust met vering van Nederlands fabrikaat van de firma Reiger. X-raid met de Mini’s, Great Wall of China, Toyota, de Fords van Wevers Sport en Van Loon, de buggy’s van Team Dessoude. De lijst is lang.

Het begon allemaal met Gerard Seesing, zelf fanatiek motorcrosser. Toen hij een keer zijn schokbrekers moest vervangen, maar geen geld had, besloot hij ze zelf te maken. “Ik had meer veerweg dan de anderen. De schokbrekers had ik groen geverfd, een kleur die niet gebruikt werd. ‘Wat is dit dan’ riepen de mensen. Zo is het begonnen. Ik ging veringen maken voor vrienden en collega rijders.”

Er bleef nog wel een probleem met de keerringen. Seesing vond iemand die daar weer een goede oplossing voor had, en zo ontstond de firma Reiger. Na tien jaar ging Seesing alleen verder. “Ik had goede klandizie, en goede mensen om me heen. Henk Hellegers reed bij de 4x4’s met onze vering, en ging naar Dubai om te racen. In de proloog reed hij de snelste tijd en wist alle fabrieksauto’s voor te blijven. Ik kreeg een uitnodiging van Mohammed Bin Sulayed, tegenwoordig voorzitter van de FIA, om voor hem de vering te maken. Toen ik daar kwam lagen er allerlei schokdempers in een hoek, ze hadden al van alles geprobeerd. We hebben de schokdempers onder zijn trainingsauto gezet. Bin Sulayed kwam met de helikopter aan, sprong in de auto, kwam na een kwartier terug en zette zijn auto zo weer op de trailer. ‘Dat is niet goed’, dacht ik nog.”

Maar Bin Sulayed was razend enthousiast. Meteen werd Malcolm Wilson gebeld van het WRC team van Ford. “In Finland gingen we voor een Indonesië rally testen. Kankunen wilde onze vering proberen, maar zijn teamgenoot Carlos Sainz niet. In de race was Kankunen sneller dan Sainz, die vervolgens met de reserveset ging rijden. Kankuhnen en Sainz werden één en twee. Dat was al acht jaar niet gebeurd. Vanaf dat moment, in 1997, werd Reiger de huisleverancier van het rallyteam van Ford. Tot op de dag vandaag.”

Reiger kwam in de Dakarwereld via Sven Quandt, eigenaar van het X-raid Team. “Hij reed toen nog zelf met een Mitsubishi, en had een probleem met de wielophanging. Door het ophangpunt één centimeter te verplaatsen was de auto meteen een stuk beter. Vervolgens zijn we betrokken geweest bij de ontwikkeling van de X5 en de X3. Voor de Mini’s doen we niet alleen exclusief de vering, maar leveren we het stuurhuis, de liftsystemen, we doen veel freeswerk en helpen met de geometrie.”

Vanaf het moment dat Reiger met Ford begon is het bedrijf sterk gegroeid, naar vijftig werknemers. Kwaliteit staat altijd voorop. “Dat is het enige dat telt. We hebben samen met Showa een testbank gebouwd, daar zijn er maar twee van in de wereld. De eerste testbank heb ik zelf nog gebouwd. Iedere demper wordt getest, we leren steeds meer over wat de vering doet, en welke waarden wat betekenen. We zijn één van de meest innovatieve schokbrekermerken. Wat doet een demper als je deze van boven indrukt, wat als je deze van onderen indrukt. Wat doet de vering in de bochten? We hebben allerlei systemen om meer tractie te krijgen. Dat hebben we lang geheim kunnen houden, en daarmee een voorsprong behouden.

“Andere merken maken dat na, dat hou je niet tegen. Dat is ook niet erg, het zijn altijd de oude spullen die gekopieerd worden. Ik zie het als een teken dat we op de goede weg zijn. Maar we houden altijd een voorsprong. We hebben de beste rijders en die geven ons zoveel informatie, dat het moeilijk is voor anderen om daar tussen te komen.”

Reiger is vooral actief in de off-road sport. Twee jaar geleden werd het bedrijf benaderd door meerdere Formule 1 teams, maar Reiger zei nee. “In de Formule 1 ben je heel veel weg. Ikzelf, de beste monteurs. Als een team wegvalt, heb je niets. We kiezen voor continuïteit. Je kunt beter de klanten die je hebt tevreden houden, dan altijd maar nieuwe klanten te willen.”

Alle materialen die bij Reiger gebruikt worden zijn gecertificeerd en van vliegtuigkwaliteit. Al die certificaten kost het bedrijf zo’n 100 euro meer per order, maar het geeft ook vertrouwen. “Het is misschien niet altijd nodig, maar dan kan het ook niet misgaan. Iedereen in het bedrijf hier is even belangrijk. We doen het met z’n allen, en dat is ook belangrijk in dit wereldje.”

Sinds een jaar of acht is Gerard Seesing zelf ook mee in de Dakar. Voor hem blijft Afrika ’t mooist. ‘’In Afrika was t meer strijd om te overleven. Vooral ook de monteurs hadden het zwaar, met onverharde verbindingsetappes. Voor hen waren het soms hele lange dagen. Deze Dakar zijn we met twee mensen mee met het X-raid Team. Per dag bekijken we hoe de auto afgesteld moet worden. Goede vering geeft veel vertrouwen, dat is belangrijk. Als je niet de beste tractie hebt durf je als rijder dan toch het gas open te houden.’’

Als X-raid wint zoals afgelopen jaar, voelt Seesing zich zelf ook een beetje kampioen. ‘’Ze zeggen wel eens: daar heb je de boertjes weer. Nou laat de boertjes maar schuiven hier. We willen het beter doen dan anderen. Deze Dakar willen we de Mini’s als eerste aan de streep krijgen, maar dat gaat niet makkelijk worden. Het gaat een geweldige strijd worden waarbij de prijzen pas op t eind verdeeld worden.’’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_Reiger_Maroc2012_day02_044.jpg

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_Reiger_Maroc2012_day02_054.jpg

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_Reiger_Maroc2012_day04_025.jpg