Korte maar gevaarlijke etappe voor BasDakar Team

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_09-Stage-5_Dakar2013_Leg05_063.jpgNa de lange etappe van gisteren, waarbij vooral de 430 kilometer lange verbindingsroute het zwaar maakte voor de rijders van het BasDakar Team, was etappe 5 een stuk minder lang. Maar zeker niet makkelijker.  De 136 kilometer lange special was technisch moeilijk, en met alle fesh-fesh en stenen niet zonder gevaar. Jan van Gerven (50e in de special, 41e algemeen): ‘’Het was een dag om op te letten. Ik ging er een keer voorover af, omdat ik iets te voorzichtig was. Mijn voorwiel schoot in het zand, ik viel twee keer met lage snelheid. Toen ben ik wat meer gas gaan geven en ging het weer vanzelf. Ik heb heel de dag alleen gereden, mijn eigen ding gedaan. Ik heb gemerkt dat ik ook niet te rustig aan moet doen.’’
Marco van Geel (89e in de proef, 93e algemeen): ‘’In een steile klim zag ik Marcel Snijders voor me rijden, hij viel stil net voor de top. Later, op een stenen plateau, zag ik in mijn ooghoeken een motor liggen. Toen ik goed keek zag ik dat het Marcel Snijders was. Hij was duizelig, moest echt weer even bijkomen. Ik heb zijn motor overeind gezet. Hij had een flinke steen geraakt die hij over het hoofd had gezien toen hij op zijn roadbook zat te kijken. De laatste 30 kilometer waren een beetje onduidelijk, ik ben samen met een aantal anderen naar de finish gereden.’’
Caspar Schellekens (116e in de proef, 140e algemeen): ‘’Bij de start kwam ik erachter dat ik niet genoeg brandstof had, hoewel ik dacht de avond ervoor genoeg getankt te hebben. Ik ben voor de anderen gaan rijden. Als ik dan zonder benzine zou komen te staan, had ik in ieder geval hulp achter me. Bij de pomp had ik minder dan een litertje over. Er stond heel veel publiek langs de route. Vijf mensen hebben mij een keer samen naar boven geduwd. Foto’s maken, je krijgt water, ze zijn zo enthousiast en oprecht vriendelijk hier!’’
Bastiaan Nijen Twilhaar (119e in de proef, 124e algemeen): ‘’Gisteren had ik een probleem met mijn voorvork, en ook de verlichting deed het niet op weg naar het bivak in het donker. Vandaag heel veel fesh-fesh, levensgevaarlijk. Ik heb heel wat mensen zien staan. Maar het was wel weer prachtig. Ik bekijk het van dag tot dag, elke dag die ik binnenkom is meegenomen.''
Marcel Huigevoort (120e in de proef, 121e algemeen): ‘’ik begon wat slapjes vandaag. Ik had toch wat last van de hoogte. Het was echt gevaarlijk vandaag met die stenen. Ik heb een paar keer flink aan moeten zetten om bij die heuvelklimmen boven te komen. Ik vond het fijn dat Caspar Schellekens voor ons ging rijden, zo konden we hem mooi een beetje in de gaten houden.’’
Caspar van Heertum (121e in de proef, 122e algemeen): ‘’Verbinding rijden is niet leuk hoor. We dachten dat het een makkelijk dagje zou worden, maar de eerste 30 kilometer hebben een uur gekost.  Veel echt steile hellingen, waarbij ik één keer hulp heb gehad van het publiek om de motor boven te krijgen. Daarna heel veel fesh-fesh, ik ben blij dat de motor niet kapot is gegaan. Ik had niet geweten hoe we die daar weg hadden moeten halen.’’
Etappe 6: Arica – Calama  verbinding 291km/proef 455 km/verbinding 22 km
Vannacht gaat de klok twee uur verder, en er wordt alweer heel vroeg gestart. De rally gaat naar de Atacama woestijn,  de route bestaat voor 2/3e uit zand en duinen. Een lange en zware dag die zeker zijn tol gaat eisen met het slaapgebrek van de afgelopen dagen bij een deel van het veld. In de top gaat de strijd nu echt losbarsten.