XDakar begint lekker in ritme te komen

Dakar2013_Leg05_057.jpgDe drie trucks van XDakar hebben de smaak van de Dakar Rally te pakken. In de vijfde etappe, een rit van Arequipa in Peru naar Arica in Chili, finishten ze als 15de (Van den Bosch), 19de (Van Eerd) en 21ste (Timmermans). De vijfde etappe beviel het trio uitstekend. ‘Een heel mooie proef’, vond Peter van den Bosch. ‘in het begin had ik wat last van mijn nek door de vele knippen en stenen, maar op de gravelpaden had ik er geen last meer van.’

Die paden waren soms angstig smal, evenals een rivierbedding waar de trucks doorheen moesten. ‘Ik zag het al helemaal gebeuren’, vertelde Eimbert Timmermans van de snelle service. ‘Dat Peter en Frits allebei minimaal de spiegels eraf zouden rijden en helemaal aan flarden zouden binnenkomen.’ Daarvan was geen sprake, wierp Frits van Eerd tegen. ‘Ik ben er stapvoets doorheen gereden. Niks geraakt, geen krasje.’
Dakar2013_Leg05_051.jpg
Timmermans zelf was de enige met een beetje schade: een kromme velg. ‘Als mijn klanten niets kapot rijden, doe ik het zelf maar, anders hebben de monteurs echt niks te doen.’

Van den Bosch werd door niemand ingehaald, maar haalde wel zelf mensen in. ‘Dan wordt het leuk, een wedstrijdje. Naar iemand toe rijden geeft iets extra’s: je rijdt net iets harder, gaat net iets later op de rem, neemt net een beetje meer risico.’ Het leverde hem na vijf dagen rijden een elfde plaats in het klassement op.
Dakar2013_Leg05_059.jpg
Frits van Eerd komt steeds beter in zijn ritme. Het vertrouwen groeit. ‘Genoeg om wat te gaan experimenteren met de afstelling van bijvoorbeeld de schokbrekers. Deze etappe was heel anders dan de voorgaande: meer stenen, technischer. Maar het tempo is goed zo. Ik heb het goed naar mijn zin, de auto is fantastisch. Eimbert heeft zijn best gedaan.’