Dakar stage 4 motoren: meer nieuws en reacties

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_Joan-Barreda-Dakar-2013-D4-BMWPRess_Speedbrain.jpg
Foto: BMW Press Service

Aan de kop van de wedstrijd was het de hele dag Joan Barreda die de lakens uitdeelde. In de secties tussen de eerste drie waypoints was hij steeds de snelste, bij WP4 de een-na-snelste achter Olivier Pain, en daarna bij WP5, WP7, WP8 en de finish weer de snelste van iedereen.

Een mooie goedmaker voor gisteren, toen een aantal gebroken spaken in zijn achterwiel hem uiteindelijk een half uur kostte. Achteraf vertelde Barreda dat de elektronische bediening van zijn roadbook ook nog eens defect was geweest, zodat hij de hele dag de rolletjes met de hand moest draaien.

Achter Barreda gingen de Fransen in de aanval. Olivier Pain en David Casteu deden dat met hun Yamaha's zo goed dat ze aan het einde op plaats 2 en 3 eindigden. Cyril Despres was de derde Fransman die in de achtervolging was, maar hij deed dat veel minder aanvallend. Despres daarover: "Ik race op mijn manier. Ik heb drie dagen in een hoog tempo gereden, maar niet voluit, dit helpt me om energie te besparen en te vermijden dat ik met de motorfiets steeds op de limiet rijd. Als je achterin start en dan de hele dag als een gek de hele dag gaat rijden, zit je je steeds in het stof. Als je dan later mechanische problemen krijgt is dan geen domme pech meer. De rally is nog lang en ik rij in mijn eigen tempo." Het was niet alleen maar feest in Frankrijk: de motor van David Frétigné gaf compleet de geest toen de olie niet meer door het blok rondging, waarop de Yamaha- en Dakar-veteraan moest opgeven. Gevolg voor het tussenklassement is wel dat er nu drie Fransen bovenaan staan: Pain op 1, Casteu op 2 en Despres op 3.

Bij Honda HRC Rally zat het voor het eerst ook lekker mee. Helder Rodriques werd vijfde en Javier Pizzolito zevende, met de nieuw ontwikkelde motoren kan dus eigenlijk niks mis zijn. 

Als we naar de motormerken kijken wordt haarfijn duidelijk dat de aanval op de overheersing van KTM is ingezet, de resultaten van het beperken van de cilinderinhoud naar 450cc begin nu eindelijk voor een echter merkenstrijd te zorgen. De nummers 1 en 2 van de tussenstand rijden Yamaha, twee dagetappes werden al door Husqvarna (oftewel BMW) gewonnen en in de top 10 staan naast 4 KTM's nu ook 3 Husqvarna's, 2 Yamaha's, 2 Honda's

Bij Frans Verhoeven leek het weer heel even 2012. Hij kwam stil te staan omdat zijn motor geen benzine meer kreeg. Samen met mede-Yamaha rijder Metge zocht hij lang naar de boosdoener, dat bleek een los stekkertje van de brandstofpomp onder de tank te zijn. Toen dat eenmaal gevonden was kon hij zijn weg vervolgen, maar aan het eind van de dag werd de rekening gepresenteerd: 52 minuten achterstand op de leider maken de zo gehoopte topklassering eigenlijk onbereikbaar. Volgens de Twitter-account van Frans hadden de problemen overigens absoluut niks met zijn monteur te maken. Overigens was het volgende bericht "Pech = niet zeuren en morgen nog meer gemotiveerd".

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_FransVerhoeven-Dakar2013-Day4.jpg
Foto: Yamaha Nederland

Vóór Verhoeven eindigden hierdoor maar liefst drie Nederlanders in de zware etappe, waaronder natuurlijk Henk Knuiman. Hij vond het “een gevarieerde etappe waar alles inzat, stoffig in het begin maar ook veel stenen en 1 x lastig qua navigatie”. Ook Liefhebber zat, zoals te verwachten, weer goed voorin mee, net als Jan van Gerven.  De "Best of the Rest" werd vandaag aangevoerd door Alex van Ginkel, die zijn reputatie van wildebras resoluut achter zich heeft gelaten. Hij zat op de finish van de special een minuutje voor Sjaak Martens en Robert van Pelt, waarschijnlijk hadden ze met z'n drieën al eerder delen van de special gereden.

Achterin de rally zijn het weer Munsters, Schellekens en JW Offringa die relatief niet snel, maar wel constant maar door blijven rijden. Op dit moment zijn ze -samen met nog 5 rijders uit andere landen- nog niet binnen maar alle waypoints tot nu toe gingen in een keurig gelijkmatig tempo.

Vandaag werden overigens twee kleurrijke motorrijders gemist. Gisteren moest Ignacio Chivite het met zijn 30 jaar oude Bultaco tweetakt opgeven. Het kan bijna geen toeval zijn dat zijn 'voorganger', Henno van Bergeijk (die in 2006 met een Xt500 het einde wel haalde), ook gisteren uitviel.