Goede uitslag Alex van Ginkel ondanks tijdverlies

AvG-3.jpgDe etappe van Pisco naar Nasca was wederom een lastige, met veel duinen in het eerste en laatste deel, en een technisch middenstuk met veel fesh-fesh en stenen. Alex van Ginkel reed een 80e tijd, en is nu 82ealgemeen.

Het ging niet helemaal vanzelf. Nadat hij veel mensen had ingehaald door goed te navigeren in de duinen, raakte hij een grote steen waarna de motor niet goed wilde lopen.

''De motor liep niet goed vandaag. In de eerste helft van de proef reed ik goed, ik kwam goed naar voren. Toen ik een quad aan het inhalen was, zat ik vol in het stof. Er lag een grote steen die ik wel zag, maar ik heb de motor er vol overheen gebeukt. Nadat ik neerkwam begonnen de problemen. De motor liep niet goed, en bleef maar afslaan. Ik ben de proef uit gekacheld, ondanks alles was de uitslag goed. De monteurs zijn nu aan het kijken wat het probleem is. De carburateur is goed, we denken dat het de ontsteking is.’’

Veel rijders verloren tijd met het zoeken naar een waypoint, maar van Ginkel, die goed kan navigeren, had meteen in de gaten dat hij iets verder door moest rijden om het waypoint op te pikken.

''Ik had al het idee dat mensen er moeite mee hadden, ik zag ze overal zoeken. Maar ik schoot er mooi langs heen want ik wist wel waar ik heen moest.  Ik heb alle waypoints gepakt, maar toen ik later met een kapotte motor stond kwamen ze allemaal weer voorbij. Belangrijkste is dat ik ben gefinisht, dat is de doelstelling.''

''In het tweede duinengedeelte sloeg de motor iedere af, iedere keer als ik aanzette voor een duin moest ik terug om het opnieuw te proberen. Dat was wel even een gemartel. Na een stukje verbinding heb ik het bivak weer gehaald, waar ik weer hartstikke blij mee ben.''

Dag 4: special 290 km / verbinding 430 km
Het is nog niet gedaan met de Peruaanse duinen. Vorig jaar kwam de Dakar hier voor het eerst voorbij. De duinen zorgden toen voor veel problemen bij de deelnemers. Dit jaar wordt het nog iets moeilijker, vooral voor de motoren die een afdaling moeten nemen die nog veel steiler is dan de bekende afdaling naar het bivak in Iquique.