BasDakar Team komt goed door lastige etappe

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_07-Stage-3_Dakar2013_Leg03_071.JPGDe Dakar 2013 bouwt mooi op. De etappes worden steeds iets lastiger. Vandaag was moeilijker dan gisteren, en morgen wordt de lat weer wat hoger gelegd. Er zijn al aardig wat uitvallers te noteren, en ook in de top van het klassement is veel beweging. De rijders van het BasDakar Team doen hun eigen ding en kwamen weer allemaal netjes op tijd binnen.

Jan van Gerven (57e in de proef, 46e algemeen): ‘’Vorig jaar ging ik op dag drie eruit. Die gedachte speelde toch mee vandaag. Ik heb bekeken gereden. Ik was op en neer aan het rijden op zoek naar het waypoint bij kilometer 18, maar na 5 minuten zoeken ben ik de route weer gaan volgen. Er zaten veel gevaarlijke stukken in, ik heb toch weer 2 motorrijders liggen. Zo zie je maar dat het elke dag kan gebeuren, en dat je je gemak moet houden als je Santiago wilt halen.''
Marco van Geel (111e in de proef, 100e algemeen): ‘’Vanmorgen de duinen in ging heel goed. Een schitterende dag, alleen wel veel fesh-fesh in het middenstuk. Soms zag je echt niks, en dan is het opletten met die stenen. Aan het einde van de special weer een mooie duinenpartij, met veel volk langs de kant. Het lukte allemaal en dan is het hartstikke mooi.’’
Caspar van Heertum (142e in de proef, 134e algemeen): ‘’We hebben een uur lopen prutsen met dat waypoint, maar daarna ging het goed. In het zand word ik minder moe dan op de stenen. Ik heb Peter van Merksteijn z’n auto nog gezien, dat zag er niet goed uit. Ik heb relaxed gereden, maar je moet scherp blijven. Er zaten eindeloze stukken in, waar geen mens te zien was.''
Marcel Huigevoort (163e in de proef, 135e algemeen): ‘’Ik vertrok met de tanks vol, en de motor werd daarmee erg zwaar voor de duinen die we vandaag over moesten. Na waypoint 7 ging het weer wat beter. Ik heb fijn gereden, maar het was zwaarder dan gisteren. De route was moeilijker en gevaarlijker. In het middenstuk zat veel fesh-fesh, en op een gegeven moment werd je ingehaald door je eigen stof!''
Bastiaan Nijen Twilhaar (134e in de proef, 141e algemeen): ‘’Ik ben 15 minuten later gestart dan Marcel Huigevoort en Caspar van Heertum,  en ben langzaam op ze ingelopen. We hebben een uur gezocht naar een waypoint, op een gegeven moment reden er wel 25 motoren alle kanten uit. We zijn teruggereden, en hebben de draad opnieuw opgepakt. Uiteindelijk bleek dat we 1500 meter verder moesten rijden om het waypoint wel te pakken. We hebben met z’n drieën de finish gehaald.''
Caspar Schellekens (157e in de proef, 149e algemeen) had het zwaar vandaag. Door zijn rust te pakken op een paar momenten kon hji toch goed finishen. ''Ik ben met Leon Munsters opgereden, die ziek was maar gaandeweg opknapte. Met de motor vol met benzine is er niet mee te rijden in de duinen. Ik heb de motor heel wat keren op moet rapen, en op een gegeven moment was ik kapot. Ik had de drinkzak leeg die ik bij een local heb bijgevuld. In een laag tempo ben ik 100% op veilig naar de finish gereden.''
Dag 4: special 290 km / verbinding 430 km
Het is nog niet gedaan met de Peruaanse duinen. Vorig jaar kwam de Dakar hier voor het eerst voorbij. De duinen zorgden voor veel problemen bij de deelnemers. Dit jaar wordt het nog iets moeilijker, vooral voor de motoren die een afdaling moeten nemen die nog veel steiler is dan de bekende afdaling naar het bivak in Iquique.