Etappe 2: Dakar echt begonnen voor BasDakar Team

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_05-Stage-1_Dakar2013_Leg01_078.jpgWat volgens velen een niet al te moeilijke dag had moeten zijn, werd uiteindelijk toch een eerste ‘Dakardag’. De rijders van het BasDakar Team kwamen er prima doorheen. Al in het begin van de middag was het team compleet in het bivak. Duinen duinen en nog eens duinen stonden er op het programma. Organisator ASO waarschuwde lang van tevoren al dat de etappes in Peru zwaar zouden worden, en dat werd vandaag bevestigd.

Jan van Gerven (50e in de proef, 46e algemeen): ''Ik heb kei lekker gereden. Door verkeerd te rijden heb ik een minuut of 7 verloren, maar ik ben tevreden met mijn tijd. Ik ben één keer omgevallen in de duinen, verder niets. Na de proloog van gisteren zit ik wel op de juiste plek in het veld. Er was weinig verkeer om me heen. Ik heb een paar rijders ingehaald, en een paar hebben mij weer ingehaald. Het navigeren gaat goed, één keer ben ik echt verkeerd gereden, toen zag ik ook geen sporen voor me en ben ik omgedraaid. Ik vind het zo knap dat die mannen vooraan het spoor uit kunnen zetten en toch zo’n hoog tempo kunnen aanhouden. Ik rij veel op zicht, teveel op m’n roadbook kijken maakt het alleen maar gevaarlijker.''

Caspar Schellekens (126e in de proef, 125e algemeen):''Ik ben  rustig aan begonnen. In het eerste deel heb ik net als vele anderen gezocht naar de waypoints. Samen met Marcel (Huigevoort red.) en Caspar (van Heertum red.) ben ik opgereden naar CP1. Daarna ben ik verder opgereden met Leon Munsters en hebben we het tempo iets opgeschroefd. Maar nooit over de limiet. Ik heb er meerderen geblesseerd langs de route zien liggen. Ik vind de opbouw van de rally wel mooi, ik kan er goed inkomen zo.’’

Marco van Geel (128e in de proef, 122e algemeen) ''Ik heb zelf weinig meegemaakt, maar ik zag wel een afgebrande motor en ik ben gestopt bij een Engelsman die ik over een duin heen zag vliegen en vervolgens zijn rug zwaar blesseerde. Ik heb de rode knop van het gps ingedrukt om om hulp te vragen, en ben bij hem gebleven tot de organisatie arriveerde wat niet lang duurde. Op wat zoeken naar waypoints na een probleemloze dag, vooral het laatste deel door de duinen was mooi.''

Marcel Huigevoort (131e in de proef, 130e algemeen) :''Een mooie dag. Het was warm. De duinen zijn glooiender dan in Marokko. Ik had een gevaarlijk punt in het roadbook gemarkeerd en dat was maar goed ook, want daar lag die Engelsman met een gebroken rug die Marco nog geholpen heeft. Het was glooiend, en dan ineens waren er van die afstappen. Als je dat eenmaal weet is het goed. Afdalingen van 40, 50 meter, maar later ook van enkele honderden meters, en ook hele lange klimmen waar je met 150 km per uur naar boven ging. Het navigeren was niet lastig, op die paar waypoints na waar we allemaal aan het zoeken waren. Bij de finish hadden we toch alle waypoints gehaald. Gewoon een goede dag, voor ons allemaal.''

Caspar van Heertum 137e in de proef, 134e algemeen): ''Dat met die waypoints die niet klopten geloofde ik wel, ik ben gewoon doorgereden. De afdalingen waren gevaarlijk. Ik heb nog iemand met een gebroken sleutelbeen gezien. De duinen zijn makkelijker te rijden dan in Marokko. Alex Brusselers heb ik ook nog gezien, jammer dat hij er uit ligt. Ik kreeg nog een waarschuwing toen ik op een steen klapte met mijn voorwiel.’’

Bastiaan Nijen Twilhaar:(155e in de proef, 144e algemeen): ''Het was voor mij  een supermooie dag. Na de start heb ik een paar minuten gewacht op de andere jongens. Ik ben van alles tegen gekomen onderweg. Ik zag jongens voorover de duinen af vliegen, een motor die helemaal afgefikt was, voor de rest het was prachtig mooi rijden. Voor mij is dit echt de Dakar. De afstappen waren superlink. Als je niet oplette was je zo je motorfiets kwijt en lag je 25 meter beneden.De Dakar is overweldigend, ik had nooit verwacht dat het zo’n spektakel zou zijn. ’’

Dag 3 Pisco – Nasca / verbinding 4 km / special 243 km / verbinding 96 km

De 3e special begint weer dicht bij het bivak, dus het eerste deel van de special zal veel weg hebben van vandaag. De eerste 100 kilometer zullen zwaar zijn. Het bivak in Nasca ligt dichter tegen de Andes aan, als de zon ondergaat morgenavond zal het een stuk frisser zijn.