Charly Gotlib even het spoor bijster

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_2013-01-06_Frits.jpgAls zelfs navigator Charly Gotlib, bezig aan zijn 24ste Dakar Rally, een waypoint niet kan vinden, dan is er echt iets aan de hand. In de tweede etappe van de Dakar Rally 2013 was dit het geval. Op kilometer 74,99 lag een punt dat amper te vinden was. Frits van Eerd werd door Gotlib 30 kilometer alle kanten op gestuurd in een poging het punt op te pikken.

‘Als iemand met zoveel ervaring het al niet weet, dan kan ik me er ook niet meer druk over maken’, zei Frits van Eerd. ‘Dan is het al lang goed.’ Gotlib was de wanhoop nabij. ‘Ik wist het écht niet meer. Links, rechts, naar voor, naar achter: we hebben zeker drie kwartier rondjes gereden.’ Juist toen Gotlib besloot het waypoint dan maar te laten liggen en de 20 minuten straftijd te pakken, reed Van Eerd de Jumbotruck een heuvel op. ‘En piep: daar was het waypoint.’

Van Eerd was met de achttiende plaats tevreden. ‘Twee jaar geleden hadden we er dubbel zo lang over gedaan. De auto is nu veel beter en er is rust in de cabine. Monteur Peter Vervoort is de rust zelve. Die hoor je niet, maar met de banden is hij fantastisch. En Charly heeft zoveel ervaring. Ik ben heel blij met deze mensen. Ik merk wel dat het twee jaar geleden is dat ik zulke lange afstanden heb gereden met de truck. Een test in Marokko is toch anders. Maar het ritme heb ik snel genoeg te pakken. We zijn gewoon lekker aan het rijden.’