Het eerste één-tweetje van Team de Rooy is een feit

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_de_rooy_lima.jpgLe Dakar 2013 begon vandaag zoals we het in Zuid-Amerika ondertussen gewend zijn. Groots opgezet met veel enthousiast publiek op het prachtige strand van Lima te Peru. Na het uitzwaaien werd direct koers gezet richting Pisco, waar de eerste korte special van 13 kilometer op het programma stond.

Zoals Le Dakar 2012 werd afgesloten zo heeft Petronas Team de Rooy IVECO ook Le Dakar2013 geopend.  Een geweldig mooie 1e en 2e plaats wisten Gerard en Hans te behalen.

Gerard begon met zijn IVECO Powerstar, no. 500, als eerste aan de wedstrijd en reed zonder enig risico in een gedisciplineerd tempo naar de finish. Tot zijn eigen verbazing wist hij daar uiteindelijk de beste tijd op de klok te zetten met 8:46 minuut op de chrono. Dit geeft een gemiddelde snelheid van maar liefst 89 km per uur,  de snelste motor van Fransisco Lopez haalde vandaag 99 km per uur en de auto van Carlos Sainz reed met een gemiddelde van 102 km per uur door de duinen.

Ook teamgenoot Hans Stacey had een behouden koers gereden en door een ongelukkig navigatiefoutje moest hij alleen in Gerard zijn meerdere erkennen. “Al direct bij de start had ik met Detlef Ruf een klein taalprobleempje waardoor ik een verkeerde afslag nam, verder ging het eigenlijk heel lekker. Wat mij betreft ga ik nu alvast vooruitkijken naar morgen en mag dit resultaat in de boeken.”

Het is voor het Team de Rooy een geweldige opsteker dat we ook dit jaar met een dubbele zege konden starten, dit had niemand in het team durven dromen. Ook de overige teamleden wisten de schade te beperken;  Miki Biasion reed naar een 9e plaats op 1:01 minuut achter Gerard, René Kuipers wist zijn eerste kilometers in de duinen ook vol te maken en koerste met een achterstand van 1:37 minuut over de streep op een mooie 17e positie.  Tot slot sluit onze snelle assistentie Jo Adua de rij op een 26e plaats met 2:43 minuut achterstand.

Omdat het vandaag een factor x3 special was, betekent dit dat iedereen zijn tijd x3 in het totaalklassement terug ziet. Zo is de voorsprong van Gerard op Hans uiteindelijk geen 16 seconden maar (16x3) 48 seconden.  Dit soort berekeningen zullen we in Le DAKAR 2013 vaker tegenkomen. Hopelijk gaan we het daardoor spannender maken en wordt het publiek niet onnodig geconfronteerd met onbegrijpelijke Franse penalty systemen die alleen maar argwaan en onbegrip op kunnen wekken.

Morgen staat de eerste echte zware duinrit op het programma. Na een verbindingsrit van 85 kilometer moeten de coureurs een special van 242 kilometer afleggen waarvan het grootste deel door zware duinen. Al op de 2e dag een extreme beproeving voor mens en machine, we kijken er nu al naar uit.