Alex van Ginkel rijdt prima proloog

Dakar2013_Leg01_074.jpgIn Lima is de Dakar 2013 dan echt van start gegaan. Om 08.00 uur reed de eerste quad het startpodium af in Lima. De deelnemers volgden vanuit Lima de kust verder zuidelijk richting Pisco.

Zo’n 25 kilometer voorbij Pisco was een ronde uitgezet van 13 kilometer, waar honderden auto’s van toeschouwers in de duinen  rondom het bivak geparkeerd stonden. Na de quads gingen de motoren in omgekeerde volgorde van startnummer van start. 

Alex van Ginkel reed een prima 99e tijd: "Fijn om eindelijk op de motor te zitten. De verbindingsetappe was genieten, echt fantastisch. Alleen maar zwaaien naar de mensen, die echt overal stonden. Wat een publiek, niet normaal! Een Hondarijder maakte een lange wheelie en ging er achterover vanaf." 

"De proloog van 13 kilometer was makkelijk navigeren en  stelde niet zoveel voor. Je kon op je pijl rijden van je gps. Een aantal dingen is nog nieuw voor me, toen er een quad kapot stond begon m’n sentinel te piepen. Ik dacht wat doe ik verkeerd, maar dat is om te waarschuwen. Je schrikt je echt kapot als dat ding afgaat. De special heb ik goed gereden, gewoon voorzichtig. Ik heb nog een paar mensen ingehaald." 

"De duinen hier gingen al een stuk beter dan vorig jaar in Tunesië, dat viel me mee. Ik geef zo de motor aan monteur Rick Slijkhuis van Memotours. Echt een supervent, ik kan goed met hem opschieten en hij zorgt ervoor dat de motor iedere dag weer klaar staat voor me. Ik heb verder nog niet echt gekeken wat morgen gaat brengen, daar heb ik straks mooi tijd voor." 

Dag 2: Pisco – Pisco  / Liaison 85 km / Special 242 km
Op dag 2 rijden de deelnemers wederom een loop rondom Pisco. 100% zand geeft het routeboek aan en het belooft de eerste echte serieuze test van deze Dakar te gaan worden. Om 05.30 uur vertrekt de eerste motor uit het bivak voor een verbinding naar de start van de special van 85 kilometer. De special heeft een lengte van 242 kilometer.