Bas Dakar rustig van start

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_05-Stage-1_Dakar2013_Leg01_054.jpgHet Bas Dakar Team is rustig aan de Dakar begonnen. Nadat de zes motorrijders vroeg in Lima het startpodium afreden, volgde een enerverende verbindingsroute naar Lima met duizenden mensen langs de gehele route. Vanuit het bivak ging de proloog van 13 kilometer van start.

Jan van Gerven (41e tijd): ‘’Dit is het eerste station waar de trein stopt. Het was een leuk rondje. Een paar afstapjes, maar ik heb lekker gereden. Eigenlijk al weer veel te hard. Ik moest mezelf een paar keer zeggen het rustig aan te doen, toen ik met twee wielen los kwam. Het is pas de eerste dag, we hebben nog veel etappes waar het wel fout kan gaan, dus rustig aan.’’

Bastiaan Nijen Twilhaar reed de 52e tijd, een prima start voor de man die straks Marcel Huigevoort en Caspar van Heertum zo goed mogelijk in de specials zal ondersteunen waar hij kan.

Marco van Geel (91e tijd): ‘’ De kop is eraf, het was weer als vanouds. Een kort proefje waar alles inzat. Het podium vanmorgen was super spectaculair, geweldig. We zijn gelukkig lekker op tijd terug en kunnen ons nu klaar maken voor morgen. Dan zal het anders zijn dan vandaag. Ze kwamen vandaag met bosjes tegelijk binnen bij de finish, maar morgen zullen ze wel met bosjes voor of achter een duin liggen.’’

Caspar van Heertum, 115e tijd: ‘’Ik ben in 10 jaar tijd al een keer of 40 in Lima geweest voor ons bedrijf, maar ik heb nog nooit zoveel mensen zo gek zien doen. Het is echt mooi om te zien hoe blij de mensen zijn, want ze hebben hier niet zoveel. De Dakar leeft echt in Peru, dat horen we ook van onze klanten. In de proef heb ik voorzichtig gereden, op een paar lastige afstapjes ging het verder probleemloos.’’

Caspar Schellekens,  125e tijd: ‘’Ik heb in het tempo gereden waarmee ik heel de rally ga rijden, ik heb niet extra aangezet voor de proloog. Navigeren hoefde niet echt, maar ik heb toch netjes meegekeken op het roadbook. Op de verbindingsroute hadden klanten van Bas Trucks een heel groot spandoek opgehangen met ‘Cas, we see you in Santiago’,  dat was echt gaaf om te zien.’’

Marcel Huigevoort, 131e tijd: ‘’Ik heb m’n hele leven nog nooit zoveel mensen bij elkaar gezien. We hebben urenlang tussen mensen door gereden, die zich overigens supernetjes gedroegen. Het was echt prachtig. Je moet toch echt een keer in Zuid-Amerika geweest zijn. De motor loopt fijn, ik heb genoten van de proef die ik rustig aan gereden heb wat ook wel bleek uit mijn tijd.’’

Dag 2: Pisco – Pisco  / Liaison 85 km / Special 242 km

Op dag 2 rijden de deelnemers wederom een rondje rondom Pisco. 100% zand geeft het routeboek aan en het belooft een serieuze test voor de deelnemers te gaan worden. Om 05.30 uur vertrekt de eerste motor uit het bivak voor een verbinding naar de start van de special van 85 kilometer, gevolgd door de special die een lengte heeft van 242 kilometer.