Van den Bosch met sprongen de Dakar in

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_VD_Bosch_flying_Pisco.jpgMet een paar enorme sprongen sloot Peter van den Bosch de eerste etappe van de Dakar Rally 2013 af. Op het einde van het ultrakorte proefje van 13 kilometer rond het bivak van Pisco lagen een paar aardige bultjes. ‘Terwijl we stonden te wachten voor de start hadden we al gezien dat er daar een paar flinke sprongen op maakten, dus we wisten dat het kon’, vertelde Van den Bosch. Bij de bultjes aangekomen ging hij er met zijn DAF vol gas overheen.

Het was een leuk proefje als begin van de Dakar, vond Van den Bosch. ‘We zijn weer even wakker geschud. Het was alweer een paar maanden geleden dat we met de truck in het zand hebben gereden: sinds de rally van Marokko in oktober. Daarom was dit wel een prettig begin. We zijn meteen weer allemaal bij de les.’

De show is begonnen voor Frits van Eerd

Met een grote grijns klauterde Frits van Eerd uit de gele Jumbotruck in het bivak in Pisco. De kop was  eraf, de show begonnen. ‘Ik heb zo lekker gereden’, vertelde Van Eerd na afloop van de eerste wedstrijdkilometers, samengebald in een proefje van 13 kilometer rond het bivak.

De weg naar deze miniwedstrijd besloeg ruim 250 kilometer vanaf het startpodium in Lima naar de woestijn rond Pisco. Bittere noodzaak, die kilometers over de weg, maar de proef maakte veel goed. ‘Het is mijn derde Dakar’, vertelde Van Eerd. ‘Bij schuin aflopende bochten in het zand deed ik het de eerste keer bijna in mijn broek. Nu deed ik het lachend, alsof het niks is met zo’n truck. Ik heb ervan genoten.’

In zijn ritme was Van Eerd nog niet. ‘Dat komt pas na een paar dagen, als het lekker blijft gaan. Daaraan twijfel ik overigens niet. Deze auto is zo goed en rijdt zo fijn: dit komt helemaal goed.’ In de tweede etappe kunnen Van Eerd, zijn navigator Charly Gotlib en monteur Peter Vervoort zich uitleven op 242 kilometer zand en duinen, opnieuw in de omgeving van Pisco.

Foto: Henri van Steenbergen, Team DesertHusky