Faaldag en baaldag voor Robby Gordon

Gordon stuck.jpgRobby Gordon en zijn Hummer hebben gisteren gefaald. En de gevolgen zijn groot. Een nieuwe regel brengt hem in een extra lastig parket, waardoor hij vandaag moet starten met ruim een half uur achterstand op zijn concurrenten.

De Amerikaanse spektakelmaker had al een aantal dagen het hoogste woord. De buggy van voormalig teamgenoot Nasser Al-Attiyah vond hij maar lelijk, kon nooit wat zijn en kreeg de bijnaam 'Bugly'. En net als afgelopen jaar noemde hij de Mini's 'cars for girls'. hij plakte zelfs een sticker met die boodschap achter op zijn Hummer.
b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_Robby-sticker.jpgToch was het juist een te grote voorzichtigheid, die de lefgozer gisteren nekte op het eerste korte proefje van 13 km bij Pisco in Peru. Hij zei daarover: "Ik stopte op de top van een duin, toen Kellon (Walch, navigator - red.) zei dat ik voorzichtig moest zijn, omdat we de andere kant niet konden zien en ik superbehoudend was. We kwamen vast te zitten en verloren de achteruitversnelling toen we los probeerden te komen. We moesten letterlijk de Hummer losduwen uit het zand."

Gordon, die met zijn traditionele sprong over het startpodium de fans in Lima al voor zich gewonnen had, stond in totaal negen minuten vast en werd en passant gewezen op een blijkbaar kwetsbare versnellingsbak. Hij wist uiteindelijk los te komen en finishte de proef met 10'35 achterstand op winnaar Carlos Sainz, die de Al-Attiyah-buggy haar eerste zege bezorgde.

Dakar Rally-organisator A.S.O. verergerde echter het leed van Gordon aanzienlijk door een nieuwe regel, die de verschillen van de rijders met leider met drie vermenigvuldigde (bij de motoren zelfs met een factor vijf). De regel is alleen voor de eerste stage bedacht, om te voorkomen dat coureurs hun etappe zo zouden uitkienen dat ze niet als eerste op dag twee hoefden te starten. Wie als eerste start moet immers het spoor zetten en is daarmee in het nadeel. Resultaat voor Gordon is per saldo een achterstand van 31'45 bij het begin van de stage van vandaag.

"We liggen nu verder achter dan we ooit lagen tijdens de afgelopen Dakar en ik kan het niet geloven. We staan er slecht voor en vanaf nu moeten we vechten, vechten en nog eens vechten," aldus een teleurgestelde Robby Gordon.

Foto's: Malaysian Insider, Twitter