Van Loon en Wams hebben zin in zand

loon-wams-lima.jpgErik van Loon en Marc Wams staan te trappelen om te beginnen aan de Dakar Rally. Zeker nu de rally (zaterdag) begint met zand en duinen. ,,Het gaat er meteen vol op,’’ oordeelt navigator Wams. ,,Meestal neemt de organisatie een aanloopje. Nu niet, door meteen de duinen in te duiken. Dat maakt het wel extra interessant.’’

Voor Erik van Loon is er heel wat te halen in de duinen van Peru. Vorig jaar verloor hij hier een boel tijd. ,,Maar dat kwam vooral doordat de auto kapot ging en we, in een poging tijd goed te maken, een paar verkeerde beslissingen namen. Daar is nu geen sprake van. Ik heb niet het gevoel dat ik hier iets goed moet maken. Ik ga er wel iets rustiger in dan vorig jaar. We kunnen ons zo in het begin geen fouten veroorloven.’’

Van Loon ziet het als een voordeel dat de rally begint in het zand. ,,Daar komen we voor. Dat is het leukste om te doen.’’ Om ritme op te doen en meer gevoel met duinen te krijgen, gingen Van Loon en Wams in december nog een paar dagen rijden in Dubai. ,,Het zijn andere duinen en andere omstandigheden, maar het is wel lekker om even gedaan te hebben. Het geeft toch net even iets meer vertrouwen.’’

De 33ste Dakar Rally, die zaterdag start in Peru met een klein proefje van 13 kilometer, wordt een zware, verwacht Wams. ,,Vanaf de tweede dag zijn het echt serieuze proeven. Tot aan de rustdag wordt het, zoals het eruit ziet, verdomd zwaar. Maar dat is op zich ook wel mooi. En je weet ook niet op voorhand wat voor duinen het zijn: of ze echt heel moeilijk zijn of dat je er zó doorheen danst.’’

Op het 'rondje rond de kerk' bij het bivak van Pisco gaat Van Loon volgas, belooft hij. ,,Ik wil een beetje naar voren starten in de eerste serieuze proef,'' zegt Van Loon. ,,Daarvoor wil ik op zo'n kort ritje best wat risico's nemen. We gaan ervoor.''