Thomas de Bois: Ik moet weer in de rally komen

Dakar2013_0301_518.jpg
Motorrijder Thomas de Bois is erop gebrand weer de finish te halen van de Dakar, nadat hij in 2010 niet kon starten en in 2011 (als navigator in de auto van Chris Leyds) uitviel. In 2005, 2007 en 2009 wist hij wel te finishen, in 2013 gaat hij de uitdaging opnieuw aan.

De Bois vormt een team samen met de zeer ervaren Henk Knuiman, zijn broer Sten en Sjaak Martens die beiden debuteren. Van de 19 Nederlandse motorrijders aan de start rijden er 10 hun eerste Dakar.
De samenwerking onderling verloopt prima, we hebben een erg fijn team. Ik wil nog heel graag één keer de finish halen met de motor. Nu moet het dan maar weer gebeuren.''

Veel gereden met zijn nieuwe KTM 450 rally heeft hij niet. Thomas de Bois: ,,Ik heb alleen wat kilometers op de weg gemaakt om de motor in te rijden, net  voor het inschepen in november. We hebben hier in de buurt van Lima nog even getraind, het was fijn om het gevoel met de motor te krijgen. Ervaring heb ik genoeg, daar maak ik me geen zorgen over. Alleen in het zand moet je de motor niet te vaak hoeven oppakken, de KTM 450 is dan best zwaar. Maar juist in het zand voel ik me goed thuis, dus dat moet goed komen. Het is zaak om weer in de rally te komen. Het ritme van het rijden, eten, slapen.’’

Morgen vertrekken 459 voertuigen vanuit Lima: 154 auto’s, 75 trucks, 189 motoren en 40 trucks. De Nederlandse inbreng is nog nooit zo groot geweest.  Na Frankrijk is Nederland het tweede land.
Om 08.00 uur rijdt de eerste quad over het startpodium in Lima, gevolgd door de motoren in omgekeerde volgorde van startnummer.  Vervolgens rijden de deelnemers een 250 kilometer lange verbinding naar Pisco, waar de eerste proef verreden wordt, die slechts 13 kilometer lang is. Deze is vooral bedoeld om de startvolgorde voor de volgende dag te bepalen. De tweede dag bestaat voor 100% uit zand, en biedt meteen de eerste grote uitdaging voor de deelnemers.