Frits van Eerd: ‘Prettige spanning’

Alsof hij nooit weg was geweest, zo voelde Frits van Eerd zich bij de keuringen voor de Dakar Rally. Op het strand van Magdalena del Mar in Lima had de XDakar-equipe van Van Eerd, met navigator Charly Gotlib en monteur Peter Vervoort, in een mum van tijd alle benodigde stempels op zak. Trots liet Van Eerd zijn groene polsbandje zien, dat alleen deelnemers aan de wedstrijd krijgen. ,,Dat bandje krijgen, is een bijzonder moment. Dit is de komende weken mijn dierbaarste bezit,’’ vertelde hij.

Navigator Charly Gotlib had alle papieren vooraf al netjes op orde gemaakt, zodat het een fluitje van een cent was. De truck was in Nederland al voorgekeurd en moest alleen nog even nagelopen worden. ,,Het is gewoon allemaal goed,’’ zei Van Eerd. ,,Na de test die we hebben gedaan in Marokko in oktober is er weinig veranderd aan de wagen. Als het goed is, is het goed. Ik heb heel content met hoe alles tot nu toe is gelopen.’’

Met het bandje eenmaal om de pols kan de Dakar echt beginnen. Zaterdagochtend is het zover. Dan kruipt Van Eerd voor de derde keer achter het stuur van zijn Jumbo-truck. Vorig jaar moest hij de rally laten schieten wegens zakelijke drukte. Zenuwachtig is hij niet. ,,Nee hoor. Ik voel een prettige spanning en heb er alle vertrouwen in. Het is alsof ik nooit ben weg geweest: je ziet dezelfde mensen, er heerst dezelfde sfeer.’’