Gerard de Rooy: 'Vertrouwen dat we het kunnen'

Dakar2013_0301_339.jpgGerard de Rooy was als eerste van Team De Rooy door de keuringen voor de Dakar Rally, Jo Adua als laatste. Fluitend, zonder een centje pijn rolde het team overal doorheen. "Er zijn mensen die er tegen opkijken", wist Gerard de Rooy. "Ik niet. Het lijkt wel of het elk jaar gemakkelijker gaat."

Hans Stacey is iemand die wel tegen de dag van de technische en administratieve keuringen op zag. "De ergste dag van de Dakar zit er op", verzuchtte hij na afloop, toen zijn truck in het parc fermée stond. "Dat wachten en hangen: vreselijk."

En dan ging het nog razendsnel. Binnen anderhalf uur was het hele team door de verplichte keuringen heen en stonden de vijf wedstrijdtrucks in het parc fermée achter slot en grendel. Wat Team De Rooy betreft kan de Dakar 2013 niet snel genoeg beginnen. Vol strijdlust staat het team aan de start in Lima. "De auto kan winnen", sprak Hans Stacey, die afgelopen jaar als tweede eindigde, achter Gerard de Rooy. "Nu moeten we het alleen nog even doen. Als ik de kans krijg, dan zal ik hem zeker grijpen, maar het teambelang staat voorop."

Gerard de Rooy, die zijn titel verdedigt, voelt geen extra druk. Integendeel: "Vorig jaar voelde ik meer druk. Toen moest het allemaal nog. Nu is er het vertrouwen dat we het kunnen. Ik weet wel dat het een nieuw jaar is, een nieuwe wedstrijd met nieuwe kansen, maar ik zie niet in waarom we niet weer zouden kunnen winnen."

Kamaz en Tatra en zijn eigen teamgenoten Hans Stacey en Miki Biasion ziet De Rooy als zijn belangrijkste concurrenten. "Maar ik ben in principe voor niemand bevreesd." Dat de wedstrijd begint met duinen, ziet De Rooy als een voordeel. "Maar er zijn er meer die van duinen houden. Je kunt er weinig winnen, maar wel veel verliezen. Het is dus zaak om er vlot maar zonder risico doorheen te gaan."

Voor René Kuipers worden de eerste dagen cruciaal. De 13 kilometer proef op zaterdag, een rondje rond het bivak van Pisco, op 250 kilometer ten zuiden van Lima, zijn voor hem de eerste wedstrijdkilometers in de Iveco. "De auto is perfect. Ik heb in Marokko wel wat getest in de duinen, maar dat is toch anders dan een wedstrijd. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. De wagen stuurt alsof het een jeep is en kan veel meer dan ik dacht. Daarover was ik aangenaam verrast."

Verwachtingen omtrent zijn eigen prestaties spreekt Kuipers niet uit, juist omdat het de eerste keer met een truck wordt. "We zien de eerste dagen wel hoe het gaat. Daarna is er meer van te zeggen. Maar ik ga niet om alleen maar mee te doen. Ik heb wel degelijk ambities. Gerard, Hans en Miki starten voor mij, maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft."

Gerard de Rooy is zaterdag om 12.00 uur lokale tijd (18.00 uur Nederlandse tijd) de eerste truck op het startpodium in Lima. Na een verbinding over de weg van 250 kilometer is er rond het eerste bivak, in Pisco, een proefje van 13 kilometer uitgezet om de startvolgorde van de eerste echte proef te bepalen.

Bericht: Petronas Team De Rooy Iveco | Foto Marcel Vermeij/Rallymaniacs.nl