Drievoudig geamputeerde soldaat debuteert in Dakar

Tom Neathway van Race2RecoveryDe Dakar Rally kan dan de meest gevaarlijke autorace ter wereld worden genoemd, voor één debutant is het geen vergelijking met wat hij al eerder heeft doorstaan.

De Britse soldaat Tom Neathway zal de volgende twee weken navigator zijn in duinen en bergen van Zuid-Amerika, ondanks het verlies van twee benen en een arm door een boobytrap-bom in Afghanistan in 2008.
Drie keer eerder keek hij de dood in de ogen en drie keer moest hij gereanimeerd of opgelapt worden op de operatietafel op de basis. 

"Ik denk dat de Dakar minder gevaarlijk is dan wat ik heb gedaan en ik denk dat ik wist wat het betekende toen ik me aanmeldde voor het team," vertelt Neathway. "Dat gezegd hebbende, de meeste van de jongens die ik heb gesproken over de Dakar zeggen dat ze het nooit meer doen, dus het is duidelijk niet gemakkelijk."

Neathway is zich goed bewust van de gevaren van de rallysport - hij is nog maar net hersteld van een gebroken arm na een crash bij een van de pré-Dakar events - maar het valt in het niet vergeleken bij wat hij meemaakte op 22 juli 2008.

"We waren op een routine-patrouille toen we onder vijandelijk vuur kwamen", herinnert Neathway zich, die een van de vijf gewonde militairen is die deelnemen aan de Dakar Rally van 2013. "Ik maakte deel uit van een sniperteam en verplaatste me in de juiste positie om dekkingsvuur voor mijn collega’s te kunnen geven."

"Het stuk waar ik naartoe liep was al gescreend door detectoren toen er een zandzak lag. Ik vroeg om die opnieuw te controleren, wat ook gebeurde. Maar toen ik daarna die zandzak optilde kwam de ontploffing die mijn voeten eraf blies en mijn linkerarm zwaar beschadigde."

"Het eerste wat ik toen deed was voelen of mijn penis en mijn ballen er nog aan zaten. Toen ik daarna zag dat mijn voeten waren verdwenen, was ik vooral gericht op het stoppen van de bloedingen, in plaats van mij zorgen te maken over dat ik niet meer zou kunnen lopen. Ik herinner me dat ik grappen maakte over dat ik voorlopig wel niet in mijn Subaru zou kunnen rijden."

"Ik weet nog dat ik de hele tijd bij bewustzijn was en met de artsen kon praten. Ik wist ook dat ik wel weer OK zou zijn ondanks het grote bloedverlies. Ik was al een aantal keer eerder in dit soort situaties geweest, maar dit keer was wel wat heftiger."

Tom Neathway zal navigator zijn naast de niet-gehandicapte Justin Birchall in een Qt Wildcat 500DKR van het Race2Recovery-team. Het team zamelt geld in voor verzorgingstehuizen voor gewonde en gehandicapte soldaten in Engeland.

Marcel Vermeij van Rallymaniacs zal tijdens de komende Dakar een aantal keer de teamleden van Race2Recovery voor zijn microfoon hebben om te horen over hun ervaringen.