Alex van Ginkel : ‘Ik doe mijn eigen ding’

b_600_0_16777215_00_images_04-AUSTRALASIAN_2012_04Leg04sap_053.jpgVan motorrijder Alex van Ginkel mag de Dakar beginnen. Nog heel even en dan stapt hij in het vliegtuig naar Lima met nog heel wat spullen in z’n tas die hij nodig heeft voor zijn eerste Dakar. Helm, (motor)kleding met sponsorlogo’s op de juiste plaats, de KNMV licentie die nog even geregeld moest worden zoals bij zoveel deelnemers, crossbrillen, het zijn de laatste dingen die in november nog niet mee konden op de boot.

Hoewel het zijn eerste Dakar wordt, heeft Alex van Ginkel al wel heel wat amateurrally’s gereden, en daarbij ook hele goede resultaten geboekt. In 2009 won hij meteen zijn eerste rally, de Oost-Europa Rally. Vervolgens won hij de Alentejo rally in Portugal, de Transanatolia, de Libya Rally die dit jaar in Tunesië verreden werd, hij werd 3e in de Breslau rally, 2e in de MT Rally (Polen) en 3e in een groot deelnemersveld in de Albania Rally afgelopen juni.

Maar het kan ook wel eens misgaan; afgelopen september ging hij er tijdens de Australasian Safari in Australië op hoge snelheid hard af en moest opgeven met een hersenschudding.  Na de Australasian Safari moest van Ginkel het een aantal weken rustig aan doen.  Fietsen ging alweer vrij snel, half november zat hij voor het eerst weer op de motor.

Alex van Ginkel maakt veel kilometers op de racefiets en mountainbike, en loopt veel hard. Een echt trainingsbeest. Zo reed hij 130 kilometer op de fiets naar de offroadrit in Steenwijk , reed daar vier rondjes op de motor en fietste weer 130 kilometer terug naar huis. Om zijn navigatievaardigheden bij te houden heeft hij roadbookritten gereden bij Ad Ketelaars, iets wat Dakardeelnemer Henk Knuiman bijvoorbeeld ook veelvuldig doet.

Van Ginkel is niet geschrokken van de val die hij maakte in Australië. Maar hij heeft er wel een belangrijke les geleerd. ‘’Ik moet gewoon mijn eigen ding doen, en niet kijken naar wat anderen doen. En ik ben me bewuster geworden van mijn verantwoordelijkheid voor de mensen die mij steunen.’

Door zijn goede resultaten in de rally’s die hij tot nu toe reed, zijn de verwachtingen bij een aantal mensen best hoog. Toch is het ook voor van Ginkel zijn eerste Dakar, en gaan er weer een heleboel nieuwe dingen op zijn pad komen.  ‘Binnen het team en door de mensen dicht bij me wordt er geen druk opgelegd. Ik heb een goede conditie, kan goed navigeren. De motor sparen, netjes rijden, dat is belangrijk. Ik ga ’t van dag tot dag bekijken. ‘

‘Geen enkel evenement heeft zo’n impact als de Dakar. Dat merk je ook aan de sponsorwerving. Voor Dakar is natuurlijk veel belangstelling, maar voor de kleinere evenementen waar we geweest zijn veel minder.  De Dakar vraagt meer planning, er komt veel meer bij kijken. Van mij mag ‘t beginnen. ’

Van Ginkel rijdt met startnummer 83, komt uit voor het ‘rookie’ klassement en het marathonklassement, dat in 2012 nog gewonnen werd door Daniël Willemsen.
b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_AlexvanGinkel_RallyAlbania_15_06_stage5_005.jpg RallyAlbania_12_06_stage3_039.JPG
RallyAlbania_15_06_stage5_015.jpg