Geen Dakar voor Marc Coma

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_MarcComa_persconferentie_Coma.jpgWat er gisteren al aan zat te komen, is vandaag door Marc Coma in een persconferentie bevestigd. De KTM-fabrieksrijder is niet fit genoeg om mee te doen voor de overwinning en op zijn gebruikelijke niveau te presteren. Amerikaan Curt Caselli zal verrassend genoeg de plek innemen van Marc Coma. Caselli rijdt voor KTM USA en is AMA National Hare and Hound Champion, en reed onlangs de Baja 1000.

Foto: EnduroMagazine.com

Het is de eerste Dakar voor Curt Caselli, die geen druk opgelegd krijgt van KTM. Dat betekent dat Juan Pedrero, normaal gesproken de waterdrager van Marc Coma, voor zijn eigen kansen kan gaan rijden.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_MarcComa_IMG_4616.jpg
Juan Pedrero

Hoewel Marc Coma tijdens de A.S.O. persconferentie van eind november in Parijs aangaf op tijd fit te zijn voor Dakar 2013, verloopt zijn herstel minder voorspoedig dan verwacht. Hij heeft op dit moment te weinig kracht in zijn linkerarm om zijn KTM zo te kunnen rijden als noodzakelijk om de strijd aan te gaan met zijn grootste rivaal Cyril Despres. Hij fpcust zich nu op zijn preparatie voor de rest van het seizoen. In maart wordt de eerste race van het WK Cross-Country verreden in de Verenigde Emiraten.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_MarcComa_IMG_4618.jpg

''We hebben hard gewerkt met de doktoren en physiotherapeuten tot op het laatste moment, maar we moeten realistisch zijn. Een van de spieren in mijn schouder geeft nog steeds problemen en ik heb geen volledige beweging in mijn arm. Dit is dan de logische consequentie, we moeten eerlijk en duidelijk zijn over deze situatie. '' aldus een teleurgestelde Coma.

Tijdens de Oilibya Rally in Marokko afgelopen oktober kwam de Spanjaard op dag drie ten val in een stuk offpiste en daarbij schoot zijn linkerschouder uit de kom en had hij een scheurtje in het bot van zijn linkerbovenarm. Hoewel het team toen ook aangaf dat de schade mee leek te vallen, en Coma dacht dat er voldoende tijd zou zijn om weer volledig fit te worden, heeft hij langer nodig. Daarmee verliest de Dakar 2013 nu al één van zijn topfavorieten.....
b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_MarcComa_6O1A2724A.JPG