Préstart-gekift Stéphane Peterhansel en Robby Gordon

0305046355085.jpgDe inschrijving van de Amerikaan Robby Gordon voor de komende Dakar Rally is niet onopgemerkt gebleven. Winnaar van de afgelopen editie Stéphane Peterhansel reageerde naar verluid op Gordons inschrijving met: “Hij is een geboren valsspeler. Wij gaan voor de competitie, niet voor een show. Dit is geen circus, ook al zou het publiek het mooi vinden.
We moeten strijden met gelijke middelen en Robby Gordon moet aan de regels voldoen. Als dat het geval is, dan is hij welkom. Zo niet, dan niet.”

De reactie van Robby Gordon op het 'valsspelen': “Het feit dat hij mij of mijn team een valsspeler noemt vat ik persoonlijk op. Wij hebben ons luchtsysteem afgelopen jaar aan A.S.O. uitgelegd bij de eerste inspectie en we hebben er van toen tot aan de dag dat ze het onreglementair verklaarde niets aan veranderd. Dat gezegd hebbende moet Peterhansel begrijpen dat dit de entertainment-business is en het niet alleen om race-auto’s gaat. Als het alleen om race-auto’s zou gaan dan zouden we allemaal in diesel-Mini’s rijden en zou het klinken als een stelletje naaimachines.”

Robby Gordons reactie op het ‘strijden met gelijke middelen’: “Wij kijken echt naar de Dakar uit. A.S.O. kan stellen dat wij afgelopen rally gediskwalificeerd zijn, maar om eerlijk te zijn: we zijn als vijfde gefinisht en het was niet meer de moeite om het te gaan aanvechten, dus we hebben het moeten accepteren.
Maar met  betrekking tot Peterhansel en het ‘eerlijk spelen’: wij hebben gespeeld volgens de regels die A.S.O. had gesteld afgelopen jaar en ook voor Dakar 2013 hebben ze onze auto’s geïnspecteerd. Wij zijn klaar voor de uitdaging.”

Gordon vervolgt: “Als je van afgelopen rally de stages schrapt waarin ik Al-Attiyah moest slepen dan had ik makkelijk voor Peterhansel  gestaan. Dit jaar is onze auto zelfs nog beter afgesteld. We hadden ook meer tijd om er aan te werken. En ik wil Peterhansel eraan herinneren dat zelfs toen ons systeem was losgekoppeld we hem met 10 tot 15 minuten versloegen op de dagen dat we ervoor gingen.
Oftewel: hij mag zijn riemen stevig aantrekken en wij zijn klaar voor de strijd. Zijn Mini is nog steeds geen monster!”

Foto: Quatarees Nasser Al-Attiyah (Hummer) rijdt achter Portugees Ricardo Leal Dos Santos (Mini) tijdens stage 5 van Dakar 2012 tussen Chilecito en Fiambala, Argentinië, 5 januari 2012. EPA/CEZARO DE LUCA